• Home
  • Nieuws
  • Zo maak je powerposts op LinkedIn [10 concrete tips]

Zo maak je powerposts op LinkedIn [10 concrete tips]

Een ijzersterke post creëren voor LinkedIn… Kan dat wel op een vluchtig social medium dat dagelijks volgestort wordt met posts en waarbij de aandachtsspanne van scrollers maar een paar seconden is? Of is het daarom juist zo belangrijk om een vleugje (of een zak) verbale tips en trucs toe te voegen aan alles wat we zenden?

Wij praatten er laatst over op Clubhouse. Voor wie het gemist heeft zetten we de belangrijkste 10 tips van experts voor je op een rij.

1. Empathisch luisteren & luisteren naar je publiek

Om aandacht te generen van de ander, is het ontzettend belangrijk dat je leert invoelen wat die ander belangrijk vindt. Meestal scharen we dat onder de noemer ‘luisteren’, maar dit heeft veel meer te maken heeft met ‘voelen en zien’ dan met ‘begrijpen en horen’.

Als je de aandacht wil van de ander is het herkennen van behoeftes je grootste troef. Dat heet empatisch luisteren. Kijk wat iemand nodig hebt en kies dan bewust wat je teruggeeft uit de kennis en ervaring die jij te bieden hebt. Alleen dan lever je waarde en zorg je voor connectie.

2. Wees voedend en positief

Je social en online aanwezigheid is tegenwoordig veel belangrijker dan je cv. En alles wat je post blijft vindbaar. Realiseer je alleen al daarom heel goed wat je plaatst, want het wordt onderdeel van je online identiteit. Een tip is om daarom alleen maar voedende content te delen: kies voor lol, lessen, tips en aanbevelingen. Laat negativiteit altijd achterwege.

3. Wees echt aanwezig waar je je profileert

Social media is tweerichtingsverkeer. Het is daarom niet meer dan logisch dat je actief aanwezig bent op het platform dat je kiest om jezelf op te profileren. De tijd dat we alleen nog per mail of telefoon bereikbaar waren is allang voorbij. Ja, het kost tijd om je privéberichten te beantwoorden of onder posts te reageren, maar op het moment dat je online gaat, kies je daarvoor.

In privéberichten vinden ook echt mooie gesprekken plaats, dus laat zoiets niet zomaar over aan een assistent. LinkedIn is een van de beste platforms om aan social selling te doen en de klanten naar je toe te laten komen. Zorg dan ook dat je er bent. Geen excuus.

4. Gebruik LinkedIn optimaal: ga op zoek!

De meeste LinkedIn-gebruikers zenden alleen maar. In het beste geval denken ze na over hun posts en reageren ze onder hun eigen bijdragen. Maar er kan zoveel meer. Denk aan social selling. Ga naar aanleiding van reacties ook privé in gesprek en zorg dat je actief op zoek gaat naar potentiële klanten. Je netwerk is waarschijnlijk nergens zo kwalitatief en groot als op LinkedIn, dus maak er gebruik van en leer zoeken en contact leggen.

5. 4-1-1-regel: de balans tussen waarde geven en commercialiteit

Het gaat in het delen van commerciële en niet-commerciële content altijd om de balans. In eerste instantie lever je waarde, informatie die relevant is voor je netwerk. Doe je dat consequent? Dan mag je ook dingen vragen en aanbiedingen doen. Dat is de wet van de wederkerigheid. Die balans is wel vrij belangrijk, want niemand houdt van ‘spammers’.

Als je het echt lastig vindt, gebruik dan de 4-1-1-regel. Deel 4 keer waarde en kennis, plaats daarna één commerciële post vanuit je bedrijf of jezelf waarin je iets vraagt of aanbiedt en deel daarna een meer persoonlijke post over jezelf, waardoor mensen je beter leren kennen. Zo zit je altijd goed.

6. Free content: geef zoveel weg als je kunt!

Content weggeven is een van de fijnste dingen om te doen en om te ontvangen, want je biedt waarde en bent daarmee belangrijk voor de ander. Als trainer, spreker, ondernemer of professional heb je ontzettend veel te geven. Veel meer dan je denkt. Je hoeft daarom niet bang te zijn om veel weg te geven.

Waarom? De voordelen wegen enorm op tegen de nadelen. Niemand onthoudt toch alles wat je deelt en het publiek dat die post ziet, verandert ook steeds. Dus je hoeft niet bang te zijn dat iemand de hele puzzel in elkaar legt zonder jou. Denk aan een concert van je favoriete artiest. Als je daar naartoe kunt, maakt het niet uit dat je de muziek al kent.

7. Extra trucs om mensen te laten stoppen met scrollen

Er zijn heel veel tips die je niet alleen in spreektaal, maar ook in schrijftaal – dus op LinkedIn – kunt verwerken. We hebben weinig tijd en aandacht versnippert, dus het is belangrijk dat je waarde geeft als je aandacht eist. Een goede manier om aandacht te trekken voor je boodschap is gebruik te maken van ‘pre-pumping’ en directe commando’s.

Pre-pumping betekent dat je de aandacht vraagt voor de zin die erna komt. Bijvoorbeeld:

  • ‘Ik ga een heel gave delen die ik vaak gebruik…’
  • ‘De crux zit m in het volgende…’
  • ‘Dit mag ik eigenlijk niet delen…’
  • ‘Wat veel mensen niet weten…’
  • ‘Wat me enorm verbaasd heeft…’
  • ‘Let goed op!’

Op die manier zorg je ervoor dat mensen extra oplettend zijn en je boodschap die erna komt beter blijft hangen. Dat is immers wat je wil: dat mensen iets met je boodschap doen, laten of nooit meer vergeten. Commando’s helpen daar net zo goed bij, want commando’s zorgen voor aandacht en in actie komen. Dit werkt natuurlijk alleen als je daarna ook echt waarde biedt. Komt er na deze pre-bumper niks van waarde? Dan haken mensen heel snel af.

8. Foto’s: do or don’t?

Mensen zijn visueel ingesteld, dus ja, een foto kan helpen, omdat een plaatje 60.000 keer sneller in ons brein komt dan tekst. Het is dan wel heel belangrijk dat het een foto is die waarde toevoegt. Dus gebruik nooit stockfoto’s en investeer in een goede beeldbank en plaats een foto die echt past bij je post. Anders werkt het alleen maar averechts.

Een contentvorm die nog veel te weinig gebruikt wordt, maar wat ons betreft wel de toekomst heeft op LinkedIn, is video. Daar kun je echt verschil mee maken. In dat kader: kies altijd wat bij je past. Schrijf je graag en hou je niet van camera’s? Kies dan voor een geschreven post of een artikel. Praat je liever? Ga dan niet bloggen, maar probeer eens een gesproken video.

9. Vermijd jargon

LinkedIn is een zakelijk platform. Veel mensen verwarren zakelijk met moeilijk. Dat hoeft niet en werk tegen je. Zorg ervoor dat de content die je plaatst makkelijk verteerbaar is. Vermijd jargon. Hou het simpel. Deel waardevolle tips, gebruik een simpele metafoor die iedereen snapt, deel waarde, kennis of gebruik storytelling en hou het zo eenvoudig mogelijk.

10. Wat moet een post altijd bevatten: de 3 E’s

Of je nu een LinkedInpost schrijft of iets anders, zorg ervoor dat je altijd de drie E’s in je boodschap hebt verwerkt:

  • Educatie,
  • Entertainment, en
  • Empowerment.

Deze drie elementen heb je nodig om een post succesvol te laten zijn. Educatie gaat over de waarde die je levert, je moet iets goeds te melden hebben om het vertrouwen te winnen van je lezer of luisteraar. Entertainment gaat over de vorm: is die niet goed? Dan wordt het saai en haakt je publiek af. Empowerment gaat over de what’s in it for me. Als je lezer dat begrijpt, kunnen ze er iets mee doen. Ontbreekt dat? Dan is er geen reden om aandacht te besteden aan je post.

We zijn benieuwd: heb jij nog aanvullende tips? Laat dan een reactie achter.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© | Alle rechten voorbehouden.
Powered by LinQxx.