• Home
  • Nieuws
  • Webwinkels blijven ver achter met ‘groen bezorgen’

Webwinkels blijven ver achter met ‘groen bezorgen’

Net als in 2019 biedt maar tien procent van de grote webwinkels een duurzame bezorgoptie aan zijn klanten. Er is in die zin niets veranderd in 2020.

Cijfers van softwarebedrijf Paazl, gespecialiseerd in het faciliteren van bezorgingen door webwinkels, laten dit zien. Nederlands grootste webwinkels bieden hun klanten nog steeds geen groene bezorgopties in een tijd waarin het besef over klimaatcrisis steeds prominenter wordt.

Wel ziet Paazl een ontwikkeling op dit front. Dat is een gevolg van het coronavirus. “Wel is een toename te zien van webshops die afhaallocaties als standaard optie aanbieden, naast thuislevering. In 2019 bood bijna een kwart van de top 100 (24%) samedaydelivery aan, maar dit is afgenomen tot slechts 15% in 2020. Het is mogelijk dat het coronavirus invloed heeft gehad op de behoefte aan samedaydelivery omdat mensen veel vanuit huis werken. Nieuwe lastmile vervoerders die eind 2019 en begin 2020 de markt betraden bieden duurzame ‘sameday’-oplossingen, dus we verwachten dat dit aantal in 2021 weer zal stijgen.”

Veel bedrijven hebben ervoor gekozen om winkel levering gratis aan te bieden, een stijging van bijna tweehonderd procent ten opzichte van 2019. In 2020 kon je ook bij meer bedrijven je bestelling retouren via een pakket- of servicepoint. Deze flexibiliteit bij verzending en retouren, zo stelt directeur Jan-Willem Roest (foto), was van vitaal belang tijdens de lockdown vanwege het coronavirus en de grote winnaars in e-commerce waren de bedrijven die in staat waren hun klanten zo goed mogelijk, vooraf, in de checkout -en tijdens bezorging, konden blijven informeren.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© | Alle rechten voorbehouden.
Powered by LinQxx.