• Home
  • Nieuws
  • Vlaamse telecom- en mediabedrijven bundelen reclameverkoop

Vlaamse telecom- en mediabedrijven bundelen reclameverkoop

Telenet/SBS, Mediahuis, Proximus/Skynet en Pebble Media slaan de handen in elkaar. Ze vormen een joint-venture waarin ze hun digitale reclame-activiteiten samenvoegen. Het cluster moet een blok mediabereik vormen dat geldt als een alternatief voor Facebook en Google.

Het crossmediale aanbod van de nieuwe regie zal bestaan uit televisie, video, audio, print, online display, native en branded content, aangevuld met slimme data-oplossingen. De basis daarbij is de brede waaier aan complementaire premium entertainment- en nieuwsmerken van de deelnemers.

De nieuwe nationale reclameregie wordt formeel een joint venture tussen Mediahuis en Telenet/SBS met elk 44,4% en Proximus/Skynet met 11,2%. Ze zou begin 2021 operationeel moeten zijn. Ook online exploitant Pebble Media doet mee. De publieke omroep VRT stap uit Pebble als aandeelhouder, maar brengt wel zijn bereik in.

Samen willen de bedrijven data over hun publiek kunnen exploiteren op de reclamemarkt. Dat kan een alternatief inkooploket worden voor de machtsblokken die Facebook en Google zijn geworden. Het recente rapport over mediaconcentratie van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) leert dat Facebook en Google samen tussen 279 en de 513 miljoen euro advertentiegeld uit Vlaanderen halen (PDF, p.259).

Het premium merkenportfolio van het samenwerkingsverband moet garant staan voor een groot en kwalitatief bereik, zowel via televisie, in print als online. Zo zal het samenwerkingsverband maandelijks meer dan zeventig procent van de Vlamingen en meer dan 25 procent van alle Franstaligen bereiken.

DPG Media doet niet mee aan branche-iniatief, want verzorgt zelf de exploitatie van zijn merken.

In Nederland zijn pogingen tot het bundelen van digitaal bereik nog nooit geslaagd.

Het portfolio van de vooralsnog naamloze joint-venture van de belangrijkste telecom- en mediahuizen in Vlaanderen:

Telenet/SBS: Vier, Vijf, Zes, BBC First, Play Sports en Njam!
Mediahuis: De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, ATV, TVL, TVO en ROBtv
Pebble Media: met o.a. één.be, sporza.be, stubru.be, LinkedIn, Spotify, Snapchat, Aufeminin.com
Skynet Advertising: met o.a. Dailymotion, Verizon, Microsoft, Vroom, Autosalon, Voetbalkrant/Walfoot

Foto: Raoul Heremans (cc)


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© | Alle rechten voorbehouden.
Powered by LinQxx.