Vanuit je zolderkamer een verkoopimperium opbouwen via het internet. Het is de droom van veel startende webshopeigenaren. Maar hoe goed je ook bent in inkoop, marketing, techniek of logistiek, álle bordjes tegelijk in de lucht houden blijkt knap lastig. Zo niet onmogelijk! Samenwerken met grote, gerenommeerde marktplaatsen als Amazon of bol.com kan dan uitkomst bieden.
Een verkoopaccount aanmaken op Amazon of bol.com is zo gedaan. Maar wil je dit serieus aanpakken, moet je je eerst verdiepen in alle mogelijkheden en moeilijkheden die er zijn. Gelukkig ben je niet de eerste die dit pad bewandelt. Marco, Tina en Sander gingen je voor. Ze schreven er twee hartstikke praktijkgerichte boeken over die ik graag met je doorneem. Zo hoef je hun fouten niet meer te maken en maak je aan de hand van de ervaring en slimme tips van dit drietal een vliegende start in de mogelijk lucratieve wereld van marktplaatsen. Het antwoord op de vraag: ‘wat is beter, Amazon of bol.com?’, krijg je daarna van me. (Nou ja, soort van…)
In maart 2020 is Amazon.nl gelanceerd. (Wát een timing, zo aan het begin van de eerste lock-down!). Vanaf dat moment is Amazon ‘officieel’ op de Nederlandse markt actief en is het voor Nederlandse verkopers (sellers in het Amazon-jargon) nog eenvoudiger om producten te verkopen via dé meest bezochte marketplace ter wereld. Na Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk is ons land hiermee het zesde Europese land waar het bedrijf van miljardair Jeff Bazos actief is.
Dat Amazon ambitieus is, weten we al tijden. Momenteel is het bedrijf in thuisland de Verenigde Staten met een jaaromzet van ruim 250 miljard dollar goed voor 42% van alle online verkopen. In Europa is het online warenhuis in alle landen waar zij actief is goed voor 10% van de online verkopen – in Duitsland ligt dit zelfs op 50%. Ook in Nederland krijgt Amazon.nl snel voet aan de grond, met prijzen van populaire producten die soms 7-18% liggen onder hetgeen bol.com en Coolblue rekenen. Op drukke dagen verscheept Amazon 300 producten per seconde. Haar assortiment omvat inmiddels ruim 300 miljoen producten in diverse categorieën.
De filosofie van Amazon is: Providing the best buyer experience and customer satisfaction on the web. De buyer experience is uniek, met lage prijzen over de gehele linie, het Amazon Prime-abonnement met diensten als same day delivery en gratis verzending, en het enorme assortiment. Maar ook de seller experience mag er zijn. In Alles wat je moet weten over verkopen via Amazon (affiliate) neemt Marco Coninx ons stap voor stap mee in de wereld van Amazon vanuit verkopersperspectief.
Daarbij onderscheidt Amazon zich door haar internationale insteek, maar vooral ook met Fulfillment by Amazon, waarbij – tegen betaling – de gehele logistiek en klantenservice voor je worden geregeld. Voor webshops die in meerdere landen actief (willen) zijn, is dit natuurlijk een enorm pluspunt.
Starten als verkoper op Amazon is eenvoudig en kost relatief weinig. Maak een seller-account aan. Zorg dat je bij de hand hebt: paspoort/identiteitskaart, KvK-nummer, btw-nummer (of vraag het aan via VAT Services by Amazon), IBAN en creditcardnummer.
Lees vooraf de servicevoorwaarden door in te loggen en te zoeken naar Policy Amazon. Zo moeten e-mails van klanten, zogenaamde Buyer Messages, binnen 24 uur beantwoord worden – zelfs in het weekend. Goederen moeten op tijd verstuurd en geleverd worden, en wanneer er belangrijke mededelingen van Amazon zijn, de zogenaamde rode vlaggetjes, is een snelle actie of reactie vereist.
Er zijn twee typen seller-accounts: een basis account en een professioneel account. Bij de basisversie betaal je per verkoop een fee van €0,99. Bij een professioneel account betaal je vaste abonnementskosten van €39 per maand. Voor beide accountvormen geldt dat je bovendien een provisie van 7-20% per verkoop moet betalen. Een snelle rekensom leert dat een professioneel account interessant wordt vanaf 40 verkopen per maand.
Wil je extra diensten afnemen? Dan gaat de teller natuurlijk lopen. Voor Fulfillment by Amazon (superhandig, had ik dat al gezegd? ) betaal je naast vaste kosten:
Genoeg over Amazon. Tijd om die ándere grote marktplaats nader te bekijken. Want waarschijnlijk is bol.com nog veel meer top-of-mind bij alle beginnende online verkopers in ons land. Wat zijn daar de spelregels? Hoe verleid je consumenten? En vooral: wat moet je doen om succesvol te zijn?
Op de jaarlijkse Webwinkel Vakdagen was steevast één van de eerste en grootste stands die van het partnerprogramma van bol.com. Niet zonder succes: inmiddels bieden circa 37.000 verkooppartners ruim 23 miljoen artikelen aan via het winkelplatform, aan meer dan 11 miljoen actieve klanten. Bol.com is momenteel waarschijnlijk de drukste winkelstraat van Nederland.
In Van Zero naar Hero op bol.com gaan Tina Gosravani & Sander Roex in op alles wat er nodig is om succesvol te zijn als verkooppartner van bol.com. Een praktische gids die overigens ‘op geen enkele wijze gesponsord, aanbevolen of gepubliceerd is door bol.com b.v.’, zo lezen we in het colofon. Goed om te weten als lezer!
Voor we aan de slag gaan met het aanmaken van een verkooppartner-account, is het verstandig om je eerst af te vragen: ‘waarom wil ik eigenlijk verkopen via bol.com? Is dat helder? Voer dan een situatieanalyse uit stel vast wat de impact van een nieuw distributiekanaal op jouw organisatie is. Stel daarna pas een plan op om je doelstellingen te verwezenlijken, met duidelijke en haalbare actiestappen.
Naast het meest gangbare 3p verkoopmodel (third party, op de productdetailpagina weergegeven als: verkoop door partner van bol.com) biedt bol.com een 1p (first party) model voor groothandelspartners en een hybride verkoopmodel.
Kies daarnaast voor Logistiek via Fulfilled by bol.com (bol.com regelt de logistiek) of Fulfilled by Reseller (eigen logistiek). Of zet de content en traffic van je eigen website in om bezoekers naar bol.com te sturen als affiliate-partner.
Verdiep je in alle mogelijkheden voor je een verkooppartner-account aanmaakt. Alleen zo gaat het ‘vliegwiel’ van bol.com voor je draaien, dat leidt tot meer en grotere verkoopsuccessen. Meer doelgerichte marketing > Meer klantbezoeken / Meer aankopen > Betere ranking > Meer klantbezoeken, et cetera.
Het aanmaken van een verkoop-account op bol.com is gratis. De teller gaat pas lopen zodra er producten worden verkocht. Gebruik een Excel-bestand of API-koppeling met je website om producten te uploaden in het bol.com-account. Let op dat opgenomen artikelen allemaal voorzien zijn van EAN/GTIN- of ISBN-codes en passen binnen één van de bestaande productcategorieën van bol.com. Of schaf deze geregistreerde én beschermde (!) codes bij nieuwe producten of productvarianten eerst aan via GS1.
Als verkooppartner heb je je verder te houden aan de servicenormen van bol.com.
De servicenormen beïnvloeden op de eerste plaats natuurlijk de klanttevredenheid. Maar daarmee indirect óók je positie in de zoekresultaten en het ultieme doel van het winnen van de ‘Koopbox’.
Er is op bol.com geen sprake van opstartkosten of van een maandelijks vast abonnementsbedrag. Per verkoop vraagt bol.com een fee, ook wel bemiddelingsbijdrage genoemd. Deze bijdrage bestaat uit een vast bedrag (afhankelijk van verkoopprijs en de productcategorie) en een percentage van de verkoopprijs (afhankelijk van de productcategorie). Voor Nederlandse verkooppartners is deze bemiddelingsbijdrage inclusief btw.
Verdere kosten zijn advertentiekosten en kosten voor logistiek via bol.com. Beide zijn niet verplicht en alleen van toepassing als je hiervoor kiest.
In het kader van practice what you preach geven de auteurs van Van Zero naar Hero op bol.com zelf trouwens het goede voorbeeld. ‘Maak iedere bestelling net wat specialer’, schrijven ze. ‘Vanaf de start tot het einde van de customer journey.’ Hun eigen boek wordt afgeleverd met confetti in de omdoos en een handgeschreven kaartje erbij. (Tenminste, als je dit rechtstreeks bij hen bestelt.) Het zorgt gelijk voor een feestelijke sfeer bij het uitpakken.
Wie op de Dappermarkt verkoopt, kan niet op de Albert Cuypmarkt actief zijn. Je kunt jezelf als marktkoopman nu eenmaal niet opdelen. Maar voor wie actief is op digitale marktplaatsen, is dit anders. Je hóéft niet te kiezen tussen een eigen webshop of aanwezigheid op een van de grote marktplaatsen. Sterker: dat zou ik ook zeker niet aanraden. Wed gewoon op alle paarden en zie waar de verkoopsuccessen vandaan komen. Bouw dat kanaal dan verder uit.
Daarbij levert een eigen webshop natuurlijk de beste klantenbinding op, is er geen concurrentie op een eigen platform en kun je zelf de marges bepalen. Amazon heeft het internationale karakter, is in Nederland nog minder bekend onder kopers en verkopers (elk nadeel heb z’n voordeel) en biedt vooral groeipotentie. En bol.com is dé online marktplaats van Nederland. Niet óf-óf, maar én-én zou mijn advies zijn aan startende verkopers.
Geef een reactie