Het verzamelen van klantfeedback is een goede eerste stap, maar er vervolgens mee aan de slag gaan vereist gerichte inspanning. Hoe ga je als organisatie om met de opvolging van klantfeedback? En hoe zorg je ervoor dat het onderdeel wordt van de dagelijkse routine, zonder dat je er veel extra tijd in stopt? Je klantonderzoek valt of staat met een goede opvolging, zowel intern als extern!
Laatst had ik een gesprek met een klant, zij gaf aan dat haar collega’s vrijwel niets doen met de opvolging van klantfeedback. “Het is toch vreemd: je stelt de klant een vraag en gaat vervolgens met je rug naar de klant toe zitten. Dat is wat ze nu eigenlijk doen”, zei ze. Een gemiste kans. Want zelfs als je wel wat met de feedback doet, zolang die klant daar niks vanaf weet zal die je de volgende keer niet meer van feedback voorzien. Je loopt zelfs het risico dat de klant een negatieve ervaring opdoet, omdat je ze een ‘stank voor dank’-gevoel geeft.
Helaas is dit geen uitzondering. Veel proceseigenaren en leidinggevenden slagen er niet in om klantfeedback goed op te volgen. Het gevolg hiervan is dat, naast de gewenste doelen die niet worden behaald, er ook niet het maximale uit de feedback van de klant wordt gehaald. Bij een gebrek aan goede opvolging doet verzamelen van feedback op de lange termijn meer kwaad dan goed.
Betrek allereerst de directie. Essentieel voor de kans van slagen is het draagvlak op strategisch niveau. Door de directie en het MT wordt de langetermijnvisie en verbeterroute gedefinieerd. Als zij zich niet bewust zijn van het belang om op elk moment het verschil te maken in klantbeleving, dan zijn de stappen die de rest van de organisatie zet gedoemd tot mislukken.
Management en leidinggevenden zijn verantwoordelijk voor de vertaling naar business unit of regio. Hun taak is het coachen van de uitvoerende medewerkers in het feedback programma en het rapporteren aan directie en MT.
Het operationele niveau bestaat uit de rest van de organisatie: de medewerkers. Hierin staat sales, customer service of projectmanagement centraal als het gaat om klantbeleving. Zij hebben dagelijks klantcontact en zijn medeverantwoordelijk voor de groei van de organisatie. Ga samen uitvoerig in op hoe de resultaten gelezen kunnen worden, welke klanten je organisatie wel of niet aanbevelen (NPS) en hoe het gesprek met klanten aangegaan kan worden.
Elke medewerker of functiegroep die aan de slag gaat met klantfeedback heeft behoefte aan eigen inzichten. Met op maat gemaakte dashboards voor elke medewerker geef je ze uitsluitend de informatie die zij nodig hebben om de feedback van hun eigen klanten te behandelen.
Leidinggevenden en managers hebben baat bij overzichtelijke dashboards met informatie over de prestaties van hun team. Op die manier kunnen ook zij de uitgezette acties volgen en bijsturen indien mogelijk.
Zorg tot slot dat de directie op organisatiebreed niveau kan sturen met de hoofd -PI’s in één dashboard en dan is de cirkel rond.
Benieuwd hoe dergelijke dashboards eruit kunnen zien? Integron is specialist in klantonderzoek- en advies. Ons onderzoeksdashboard ‘Customer Heartbeat’ is in constante ontwikkeling en bevat uitgebreid activatie-management op gebruikerniveau, waarmee je taken kan uitzetten en monitoren op basis van je verkregen feedback. Benieuwd naar een demo? Klik hier om inloggegevens aan te vragen en je krijgt direct toegang.
In een succesvolle verbeterroute werken wij met twee loops: een individuele loop en een organisatie-loop. De eerste zijn verbeterpunten voor de individuele medewerker, de tweede verbeterpunten voor de organisatie. De individuele loop is een samenspel van meestal medewerkers van sales of klantenservice met hun leidinggevende. De organisatie-loop loopt van het strategische niveau naar het tactische naar het operationele niveau en weer terug.
Hier draait het vooral om persoonlijke aandacht. Hieronder lees je 7 belangrijke vuistregels om aan de slag te gaan met de feedback:
Het onderzoek is afgerond en de eerste resultaten zijn bekend. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze resultaten geborgd worden in de organisatie?
Het is waardevol om van te voren een beleid te formuleren in hoe je medewerkers de feedback kunnen opvolgen. Belangrijk daarbij is dat je ze traint in de opvolging, zodat alle neuzen dezelfde kant op staan en medewerkers gestructureerd aan de slag kunnen. Dit kan je doen middels georganiseerde sessies, maar bijvoorbeeld ook door middel van E-learnings. Het voordeel van E-learnings is dat je je medewerkers niet op hetzelfde moment bij elkaar hoeft te krijgen en dat ze zichzelf kunnen trainen op elk gewenst tijdstip. Integron heeft hiervoor dit jaar een aantal E-learnings ontwikkeld om de klantfeedback op de juiste manier volgen.
Naast het verzamelen van de feedback, is het belangrijk om je klanten te bedanken voor hun medewerking aan het onderzoek en ze te informeren over de resultaten. Laat daarnaast weten wat de vervolgstappen zijn naar aanleiding van de feedback. Door transparant te zijn laat je je klant weten dat de feedback ook écht waardevol is geweest en dat je werkt aan de verbeterpunten.
Visualiseer de resultaten overzichtelijk. Een goede manier is middels een infographic of een motion graphic met daarin alleen de belangrijkste resultaten.
Als aanvulling op het onderzoek en om dieper in te gaan op de thema’s die er volgens je klanten écht toe doen kun je ook een klantenpanel uitvoeren. Nodig je klanten online of op locatie uit en behandel de verbeterpunten in een dialoog. Een klantenpanel versterkt de dialoog en zorgt vaak voor inspirerende ideevorming. De klanten voelen zich gehoord en worden betrokken in je verbeterproces.
Wil je de klantervaring naar een volgend niveau brengen of de resultaten uit eerdere klanttevredenheidsonderzoek beter begrijpen? En wil je hier verschillende teams actief bij betrekken? Dan kan het in kaart brengen van de klantreis middels customer journey mapping een mooie oplossing zijn. Bedenk voor welke klanten je de klantreis wilt mappen en welke stakeholders en teams hierbij betrokken moeten worden. Vervolgens kun je met het team in de schoenen van de klant gaan staan en de reis mappen die de klant doorloopt: welke fases zijn er, wat is het gedrag, en welke vragen en behoeftes heeft de klant per fase? Op basis van de klantreis worden de pijnpunten en momenten van de waarheid inzichtelijk gemaakt. Een voorbeeld uit de praktijk lees je hier: Betere dienstverlening na klantreissessie Strukton Worksphere.
Integron heeft naast het verzamelen van klantfeedback ruime ervaring in het helpen van klanten bij de opvolging. Jaarlijks helpen we ruim 200 organisaties met het verbeteren van de klantbeleving. Lees meer over de ervaringen van onze klanten hier.
Doorpraten over wat Integron voor jouw organisatie kan betekenen? Ga naar www.integron.nl, of neem contact met ons op via 0104115966 / info@integron.nl.
Geef een reactie