• Home
  • Nieuws
  • SEO & zoekgedrag: zo verhoog je de click-through-rate [beginners guide]

SEO & zoekgedrag: zo verhoog je de click-through-rate [beginners guide]

Om online succes te behalen, moet jouw website niet alleen goed werken maar ook vindbaar zijn. Je kunt nog zo’n goede website hebben: ben je niet voldoende zichtbaar in Google, dan blijven nieuwe bezoekers weg. Het stimuleren van de doorklikratio, de click-through-rate (CTR) in de organische zoekresultaten in Google, is dan ook belangrijk voor het verhogen van de websitebezoeken. Zo zet jij een website optimaal in als onderdeel van het verkoopproces.

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de invloed van SEO en zoekgedrag op CTR (Backlinko, 2019; Fishkin, 2014). Wil je de hoeveelheid organisch verkeer dat naar jouw website komt verhogen, dan moeten we kijken naar het verband tussen Search Engine Optimization (SEO) en CTR.

In dit artikel lees je wat CTR en SEO is en hoe zoekgedrag van gebruikers invloed heeft op de prestaties van jouw website.

SEO vs CTR

Search Engine Optimization (SEO) noemen we ook wel zoekmachineoptimalisatie. Het gaat om het optimaliseren van websites voor zoekmachines, zoals Google of Bing. Hierdoor is de website beter vindbaar in de organische zoekresultaten van de zoekmachine. Je kunt denken aan technische optimalisaties in de code van de website, maar ook factoren als snelheid, zoekwoorden en kwaliteit van content spelen een belangrijke rol. Google kent een waarde toe aan webpagina’s voor al deze factoren.

Met de Click-Through-Rate (CTR) of doorklikratio bedoelen we het doorklikpercentage van een webpagina. Het is de verhouding tussen het aantal vertoningen in zoekresultaten van een webpagina en het aantal keer dat er daadwerkelijk op de pagina geklikt wordt. Stel je voor dat een van jouw webpagina’s op de derde positie staat in Google voor een zoekwoord waar 100 mensen per maand op zoeken. Van deze 100 mensen klikken 10 mensen op jouw zoekresultaat in Google. Dan is de som: CTR = 100 / 10 = 10%. Dit betekent dat 1 op de 10 mensen die dit zoekwoord intypen via Google, op een organische manier op jouw website terechtkomen.

De CTR staat in het verlengde van SEO. Je kunt zichtbaar zijn in Google, maar als niemand vervolgens op de website klikt levert het alsnog niets op. Het doel van SEO is om de gebruiker door te laten klikken naar jouw website. Daarom is het van belang om je te verdiepen in de doorklikratio van organische zoekresultaten. Deze data is nauw verbonden met organische vindbaarheid én het zoekgedrag van webgebruikers.

De hamvraag: hoe zorg je ervoor dat gebruikers op jouw website klikken in de zoekresultaten?

Kwaliteitseisen van Google

Het algoritme van Google bepaalt de volgorde van de zoekresultaten. Het is voor zoekmachines belangrijk om op iedere zoekopdracht het best mogelijke antwoord te leveren. Je moet daarom aan allerlei voorwaarden voldoen om bovenaan in de zoekresultaten te eindigen. En hoe hoger je ranking is, hoe groter de kans dat gebruikers op jouw website terechtkomen. Enkele voorwaarden uitgelicht:

Content

Google verkiest kwaliteit boven kwantiteit. Als je kwalitatief goede en relevante content aanbiedt, schat Google de website waardevoller in. Zorg er dus voor dat je inspeelt op de vragen die de doelgroep heeft. Kan de websitebezoeker het antwoord op een vraag vinden op jouw website, dan scoor je beter in Google.

Gebruikerservaring

Daarnaast is de gebruiksvriendelijkheid van de website van belang voor Google, zoals beschreven in de Core Web Vitals. Een goede user flow zorgt ervoor dat een websitebezoeker het antwoord op zijn vraag sneller kan vinden. En hoe langer een bezoeker op een website blijft en hoe meer acties hij uitvoert, hoe relevanter de website kan zijn. Nóg een seintje voor Google dat jouw website waardevol is.

Controleer jouw CTR

Een handig hulpmiddel om te onderzoeken in hoeverre er wordt doorgeklikt vanuit de Google-zoekresultaten, is de zoekanalyse van Google Search Console. Hiermee krijg je bijvoorbeeld inzicht in de gebruikte zoekopdrachten, het aantal vertoningen van webpagina’s, de zoekwoordpositie in de zoekresultaten, het totale aantal klikken en de CTR per webpagina en zoekterm.

Conclusie is dat niet alleen jouw eigen inspanningen effect hebben op de ranking, maar ook het gedrag van de bezoeker heeft invloed. Wees ervan bewust dat er kritisch gekeken wordt naar de content die jij aanbiedt en wat de bezoeker daarmee doet. Klikt een bezoeker verder binnen de website of vertrekt hij gelijk? Een lage CTR kan ervoor zorgen dat een webpagina lager gaat scoren in de zoekresultaten.

CTR

Onderzoek van doorklikpercentages

Uit een onderzoek uit 2019 van Backlinko en Clickflow, waarin maar liefst 5 miljoen Google zoekopdrachten werden geanalyseerd, blijkt dat doorklikpercentages (tot op zekere hoogte) meetbaar zijn. Let op: in dit onderzoek wordt niet ingegaan op de invloed van advertenties boven of onder de zoekresultaten, afbeeldingen, uitgelichte fragmenten, Google Maps-vermeldingen en local search. De belangrijkste resultaten van dit onderzoek zet ik op een rij:

Nummer-1 positie

De nummer 1-positie heeft in de organische zoekresultaten een gemiddelde CTR van 31,7%. Dit is heel erg hoog: het betekent dat een groot gedeelte van de bezoeker direct klikt op het eerste zoekresultaat dat ze zien. Het blijft een gemiddelde, bij de ene zoekterm zal het anders liggen dan bij de andere.

Dezelfde nummer 1 positie heeft 10 keer meer kans om een klik te ontvangen dan een pagina op positie nummer 10. Hoe lager je in de zoekresultaten staat, hoe lager de kans op kliks.

Positie 7 t/m 10

De CTR voor de organische posities 7 tot en met 10 is vrijwel hetzelfde. Wil je echt een verschil maken, dan is het van belang om in de top-6 te scoren.

Gemiddeld gezien gaat de CTR met 30,8% omhoog bij elke plek die je omhoog gaat in de zoekresultaten. Dit hangt wel af van welke plek je vandaan komt. Ga je van positie 3 naar positie 2, dan kun je zo’n hoge CTR-boost verwachten. Ga je van positie 10 naar positie 9, dan is er geen significant verschil in CTR terug te vinden.

SEO-titels

Titels die een vraag bevatten, hebben een 14,1% hogere CTR dan titels zonder vraag. Hierdoor kun je inspelen op de zoekvragen die spelen bij de doelgroep. Een voorbeeld van zoekresultaten die Google laat zien bij de zoekopdracht ‘wat is SEO?’.

De hoogste CTR is voor titels met 15 tot 40 tekens. De CTR van de titels met 15 tot 40 tekens is 8,6% hoger in vergelijking met overige titels.

Emotionele titels kunnen de CTR verbeteren. Titels met een positief of negatief sentiment verbeteren de CTR met ongeveer 7%.

URL’s

URL’s die een gezocht woord bevatten, hebben een 45% hogere doorklikratio in vergelijking met URL’s die geen zoekwoord bevatten.

Power words

Het toevoegen van power words in een titel kan de CTR verlagen. Dit zijn woorden waardoor bezoekers een bepaalde actie of handeling uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan de woorden ‘uitverkoop’, ‘direct’, ‘gegarandeerd’, ‘gratis’, ‘cadeau’ of ‘geliefd’. Uit het onderzoek bleek dat titels met power words een 13,9% lagere CTR hadden, vergeleken met titels zonder power words.

Metadescriptions

Het schrijven van een metadescription voor elke webpagina kan resulteren in een hogere CTR. Pagina’s waarbij de metadescription is ingevuld, krijgen 5,8% meer klikken dan pagina’s zonder deze beschrijving. Goed om te weten: een meta-omschrijving wordt niet altijd door Google aangehaald.

CTR beïnvloed door externe factoren

De resultaten uit het onderzoek geven weer welke stappen je kunt zetten om jouw CTA verbeteren. Maar helaas: het is onmogelijk om zelf controle te hebben over jouw doorklikratio. Dit wordt namelijk niet alleen beïnvloed door jouw eigen inspanningen, maar ook door externe factoren. Staat er een advertentie bovenaan, dan heeft dat invloed op de CTR van de organische resultaten die onder de advertentie worden weergegeven.

Samenvattend kun je bij het optimaliseren van een webpagina zelf op de volgende factoren letten:

  • Wees kritisch op het gebruik van power words.
  • Verdiep je in de zoekvraag van jouw doelgroep. Verwerk vragen in je tekst, maar ook in (SEO-)titels.
  • Voeg het belangrijkste zoekwoord van een webpagina altijd toe in de bijbehorende URL.
  • Controleer of elke webpagina ingevulde meta-data heeft. Zo moet elke webpagina een ingevulde meta-description en SEO-titel hebben.

Landingspagina optimaliseren

Veel van deze onderzoeksresultaten zijn te herleiden naar werkzaamheden voor zoekmachineoptimalisatie. Om optimalisaties op paginaniveau door te voeren, geef ik tips over het optimaliseren van een landingspagina. Hiermee kun je de CTR op een pagina verhogen.

Webgebruikers komen via Google op een landingspagina terecht op jouw website. Landingspagina’s kunnen bijvoorbeeld bedoeld zijn om de naamsbekendheid te vergroten, leads te genereren of te informeren.

Bepaal eerst het doel van de pagina. Vervolgens kun je de landingspagina zo inrichten, dat de bezoeker gestuurd wordt naar het doel. Hoe je een webpagina op technisch niveau het beste kunt optimaliseren, hangt af van het contentmanagementsysteem (CMS) dat je gebruikt.

Let bij het optimaliseren van een pagina voor Google op de volgende factoren:

  1. Schrijf een pakkende titel (tussen 15-40 tekens) en voeg het zoekwoord toe.
  2. De belangrijkste informatie hoort boven de vouw van de webpagina te staan. Dat is het bovenste deel van de pagina dat je ziet, voordat je begint te scrollen.
  3. Een landingspagina moet voldoende tekst van goede kwaliteit bevatten. Ga uit van minimaal 800 woorden.
  4. Schrijf korte alinea’s van maximaal 300 woorden. Houd de pagina luchtig met opsommingstekens en witregels.
  5. Voeg zowel interne als externe links toe. Controleer de anchorteksten bij hyperlinks.
  6. Eindig de landingspagina met een duidelijke Call-To-Action (CTA).
  7. Controleer de laadsnelheid van de webpagina. Is jouw website te traag, dan wordt je afgestraft door Google.
  8. Zorg dat jouw meta-data zijn ingevuld op basis van het belangrijkste zoekwoord van de landingspagina. Denk aan de SEO-titel, de metadescription en een duidelijke URL-structuur.
  9. Zorg dat de headings, ofwel de koppen, op elke webpagina goed staan. Gebruik maar één H1 op elke landingspagina.
  10. Voeg alleen afbeeldingen toe van hoge kwaliteit, die van toegevoegde waarde zijn voor de tekst. Vul de alt-teksten van afbeeldingen in met de belangrijkste zoekwoorden van de pagina.

Hoe nu verder met de CTR?

Al met al zijn er veel verschillende factoren die de CTR van jouw website beïnvloeden. Ook heb je niet álles zelf in de hand. Een begin maken kan soms overweldigend voelen.

Om een start te maken met het beïnvloeden van de doorklikratio, kun je beginnen met de vijf belangrijkste webpagina’s. Voer optimalisaties door op deze pagina’s en houd de statistieken vervolgens per week bij. Op deze manier maak je het behapbaar! Wat zijn jouw manieren om de doorklikratio te verbeteren?

Dit artikel is gecheckt door het SEO-panel.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© | Alle rechten voorbehouden.
Powered by LinQxx.