• Home
  • Nieuws
  • Online winkelgedrag verandert door coronavirus

Online winkelgedrag verandert door coronavirus

De Nederlandse consument winkelt tegenwoordig meer online in de ochtend, tijdens werktijden, en minder in de avonduren. Die tijd lijkt gereserveerd voor privé vermaak. Men is ook minder mobiele gadgets gaan kopen in 2020.

Dat zijn slechts twee van de vele trends die zichtbaar zijn in het online oriëntatiegedrag van de Nederlandse consument. Techsite Tweakers.net deelt tien geïllustreerde inzichten met Emerce die gedragsveranderingen in beeld brengen.

Allereerst wordt duidelijk dat we vooral heel veel meer zijn gaan shoppen op internet. Dat is lang niet altijd een keuze uit luxe, want de winkelsluitingen dwongen retailers gewoonweg om alternatieve afzetkanalen te gebruiken. Afhankelijk van de branche kunnen omzet en siteverkeer makkelijk tussen de twintig en vijftig procent zijn toegenomen in vergelijking met 2019.

Tweakers’ Pricewatch, een productvergelijker voor consumentenelektronica, toont dat er in coronatijd meer online wordt gewinkeld onder werktijd – en dan met name tussen 8.00 en 12.00 uur – en relatief minder in de avonduren.

“Vooral in maart, tijdens de eerste lockdown, is een enorme piek zichtbaar in de aankoopinteresse voor onder andere monitoren, toetsenborden, webcams en muizen. We zien daar tientallen procenten stijging”, schrijft Bart Zoetmulder, “met uitschieters naar honderden procenten. Opvallend is de belangstelling voor webcams. Deze productcategorie leidde voorheen een redelijk onopvallend bestaan in de Pricewatch.”

De commercieel directeur van DPG Technologie vervolgt: “Dat veel mensen het afgelopen jaar meer aan huis waren gekluisterd, is in de data ook af te lezen aan de aankoopintentie bij andere, minder ‘zakelijke’ productgroepen. Zo nam na de eerste maand van het jaar het aantal Pricewatch-clicks op koffiezetapparaten, keukenmachines en blenders toe. Niet alleen het gesprek bij de koffieautomaat werd gemist, ook de koffie zelf.”

Door de beperkte vakantiemogelijkheden, het uitblijven van fysieke events en het feit dat men zich vooral in en rond het huis moest zien te vermaken, bleef de aankoopintentie van camera’s bijvoorbeeld duidelijk achter bij de cijfers in 2019. Hetzelfde ging op voor andere mobiele gadgets. Te denken valt aan items als e-readers, navigatiesystemen en powerbanks. Dit soort producten werd doorgaans veel gekocht voor gebruik onderweg en rond vakantieperioden.

Foto: Blake Patterson (cc)


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© | Alle rechten voorbehouden.
Powered by LinQxx.