• Home
  • Nieuws
  • Megaboete voor malafide incassobureau

Megaboete voor malafide incassobureau

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt callcenter Unitedcall een boete op van liefst 800.000 euro voor agressieve en oneerlijke incassopraktijken.

Medewerkers van het bedrijf belden Nederlandse consumenten vanwege een rekening die nog niet betaald zou zijn. Vaak hadden die op internet gegevens achtergelaten.

De medewerkers van het callcenter weigerden consumenten informatie over de rekening te geven, waardoor zij niet konden controleren of deze terecht was.

Het bedrijf opereerde vanuit Turkije en gebruikte verschillende fictieve namen van incassobureaus, zoals Pay Care en Business Collect.

Vanaf 2018 ontving de ACM veel meldingen van consumenten over deze praktijken bij haar loket ACM ConsuWijzer. De ACM waarschuwde consumenten eerder ook voor deze praktijken.

In deze gesprekken werden consumenten onder druk gezet om hoge bedragen te betalen voor vermeende openstaande rekeningen. De bedragen varieerden van honderden tot wel duizenden euro’s.

In het gesprek werd gezegd dat de consument eerder – soms tot twee jaar terug – akkoord was gegaan met het aanbod van een product of dienst, zoals een abonnement voor een loterij en cheques voor een vliegreis of hotelovernachting.

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© | Alle rechten voorbehouden.
Powered by LinQxx.