• Home
  • Nieuws
  • John de Mol en Facebook treffen schikking over misleidende bitcoinadvertenties

John de Mol en Facebook treffen schikking over misleidende bitcoinadvertenties

John de Mol en Facebook hebben een minnelijke regeling getroffen in hun geschil over de misleidende bitcoinadvertenties op Facebook, met de naam of beeltenis van John de Mol.

Tussen oktober 2018 en in ieder geval maart 2019 verschenen op Facebook en Instagram advertenties waarin De Mol en andere bekende Nederlanders reclame maakten voor het investeren in bitcoins en andere cryptovaluta. De advertenties bleken nep: niet alleen hadden De Mol en anderen geen toestemming gegeven, mensen die op de advertenties ingingen en geld overmaakten, kregen bovendien geen bitcoins en zagen hun geld niet meer terug.

De advertenties werden aangeboden door affiliates die Google en Facebook misleidden via cloaking. Daarbij wordt de landingspagina van een reeds verkochte campagne alsnog veranderd.

Aanvankelijk stelde Facebook zich niet erg meewerkend op, reden voor De Mol om de rechter in te schakelen. Die oordeelde al in 2019 dat Facebook verplicht is nepadvertenties te weren waarin De Mol bitcoins en andere cryptovaluta aanprijst. Ook moest Facebook De Mol gegevens verstrekken over de identiteit van de partijen die achter de misleidende advertenties zitten.

Kennelijk zijn er toezeggingen gedaan door Facebook om herhaling te voorkomen. Het sociale netwerk blijft volgens het persbericht nieuwe en innovatieve manieren ontwikkelen om de misleidende advertenties beter van haar platformen te kunnen weren. Ook blijft Facebook zich ‘onverminderd inzetten om misleidende advertenties tegen te gaan’.

John de Mol en Facebook hebben tevens overeenstemming bereikt over een
procedure die gevolgd wordt in het geval de misleidende advertenties toch weer zouden verschijnen. Nu een schikking is bereikt, is het voortzetten van de gerechtelijke procedure niet meer nodig.

De Fraudehelpdesk startte afgelopen zomer een campagne tegen nepadvertenties waarbij de naam van bekende Nederlanders wordt misbruikt. De campagne werd ondersteund door de financiële toezichthouder AFM en zelfs door Facebook.

Sindsdien is de overlast van misleidende bitcoinadvertenties minder groot geworden, al duiken ze nog wel eens op, voornamelijk via het advertentienetwerk van Google.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© | Alle rechten voorbehouden.
Powered by LinQxx.