• Home
  • Nieuws
  • Instagram-captions als een baas: 7 tips om de aandacht te grijpen

Instagram-captions als een baas: 7 tips om de aandacht te grijpen

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Of toch niet? Met de juiste Instagram-captions creëer je niet alleen engagement met je volgers, maar kun je ook je conversieratio beïnvloeden. Hoe je dit aanpakt? Dat deel ik aan de hand van inspirerende voorbeelden in dit artikel.

Wil je groei doormaken op Instagram? Meer verkeer naar je website of meer naamsbekendheid krijgen? Dan moet je ervoor zorgen dat mensen een zo lang mogelijke tijd doorbrengen op jouw bericht. Dit zorgt er namelijk voor dat je hoger in het Instagram-algoritme terechtkomt.

En dit betekent dat meer mensen op jouw post terecht zullen komen. Kortom, goede Instagram-captions dragen bij aan je Instagram-doelstellingen. Maar hoe houd je de lezer vast en zorg je ervoor dat hij niet direct verder scrolt?

1. Hoe lang moeten mijn Instagram-captions zijn?

Lange captions zijn niet meteen foute boel. Zorg alleen wel dat je ze goed opbouwt en dat je de lezer geïnteresseerd houdt. Laat onnodige informatie en woorden weg. En houd vooral goed je Instagram-statistieken in de gaten om erachter te komen wat jouw doelgroep fijn vindt. Houden ze van lange, inspirerende captions? Of haken ze daardoor juist af? Dit kan ook afhangen van het type bericht.

Houd er rekening mee dat Instagram alleen de eerste paar regels toont en daarna je caption zal afbreken. De lezer moet dan op ‘’meer’’ klikken om verder te lezen. Kies je liever voor de veilige weg? Houd het dan kort, zodat je niet wordt afgebroken. Dan haakt de lezer minder snel af.

Het voorbeeld hieronder is kort maar krachtig en mooi aansluitend bij de tekst in de afbeelding.

Accepteer cookies

2. Wat is een sterk begin voor mijn caption?

De eerste zin is de belangrijkste. Hierna maakt de lezer een keuze: blijven lezen of niet? Trek dus de aandacht en vertel direct waar het over gaat. Je wil mensen niet laten zoeken. Organiseer je een winactie? Wees niet bang om dit in hoofdletters te schreeuwen.

Maar denk vooral na over waarom jouw volgers je volgen. Volgen ze je omdat ze geïnteresseerd zijn in jouw leven? Begin dan met de belangrijkste update in je leven en maak ze daarna nieuwsgierig naar de backstory, zoals nikkietutorials hieronder doet.

Accepteer cookies

3. Hoe zorgt mijn caption voor engagement met mijn volgers?

Om engagement te creëren met je volgers, wil je dat ze een lange tijd doorbrengen op jouw berichten. Je wil dat ze reacties achterlaten, je bericht liken, delen of zelfs opslaan.

Hoe je dat doet? Ga met je volgers in gesprek. Eindig je caption bijvoorbeeld met een vraag. Vraag ze om hun ongezouten mening of laat ze hun vrienden taggen: ‘’Tag iemand die dit écht moet zien’’. Zo nu en dan een call to action toevoegen is dan ook een must. Zo houd je je volgers actief.

Gall en Gall post Insta

Daarnaast kan een call to action leiden tot extra conversie. Vertel je in je caption over een bepaald product of een artikel op je website? Stuur ze dan door naar de link in je bio om dit te kunnen bekijken.

Tip: maak gebruik van een verzamellink in je biografie (één landingspagina) waarbij je je volgers voor elk apart bericht naar een andere pagina kunt sturen. Er zijn ook websites die dit aanbieden, zoals Linktree. Maar doe eerst goed je onderzoek, want deze websites krijgen al jóuw bezoekers cadeau. Dit legt blogger Sabine Boogaard goed uit in haar artikel.

Hieronder zie je hoe vtwonen naar de link in bio verwijst.

Accepteer cookies

4. Moet ik hashtags gebruiken, en welke?

Hashtags gebruiken is áltijd een goed idee. Dit is namelijk een van de weinige manieren om mensen te bereiken die jou niet volgen. Dit gebeurt via de Explore-pagina. Zorg er wel voor dat de hashtags relevant zijn voor jouw bericht. Ga niet voor de standaard hashtags zoals #followforfollow of #love. Deze leveren namelijk geen trouwe volgers en likes op én je wordt minder serieus genomen.

Bedenk zelf wat goed past bij je doelgroep en kijk ook eens naar de concurrent. Heb je bijvoorbeeld een foodpagina? Dan doen hashtags zoals #koken, #bakken, #recipe of #’’naam van het gerecht’’ het altijd goed. En als laatste, houd ze kort. Niemand zoekt naar lange hashtags. En niemand zoekt naar ingewikkelde hashtags, houd het dus ook simpel.

 

Accepteer cookies

Je kunt ook zelf een hashtag bedenken en deze beschikbaar stellen voor je klanten. Maak duidelijk dat je klanten deze hashtag kunnen gebruiken als jouw product zichtbaar is in het bericht.

Dit is niet alleen goede reclame voor je merk, maar je kunt deze content ook plaatsen op je eigen pagina. User generated content is nog steeds een grote trend. Hieronder zie je hoe ’#girlsgoneloavies’’ wordt gebruikt.

Accepteer cookies

5. Hoe creëer ik persoonlijkheid in mijn captions?

Sla je gebruikte Instagram-captions ergens op. Dit maakt het makkelijker om jouw eigen schrijfstijl aan te houden, en je kunt altijd kleine stukjes tekst hergebruiken. Dit geldt ook voor hashtags. Je kunt een aantal hashtags die bij jouw merk passen onder al je berichten plaatsen. Dit zorgt voor herkenbaarheid.

Ontwikkel je eigen ‘vocabulaire’ voor je captions. Pak bijvoorbeeld een aantal woorden die je vaak laat terugkomen of gebruik een bepaalde tone of voice. Dit kun je ook doen met emoji’s. Hieronder een voorbeeld van consistent gebruik van emoji’s, met een enthousiaste vocabulaire dat je overhaalt tot aankoop. De hashtags zijn daarnaast passend bij het bericht.

Accepteer cookies

Een duidelijke brand voice brengt veel voordelen met zich mee. Als iemand jouw caption meteen koppelt aan je merk heb je het goed voor elkaar. Dit betekent dat hij bewust of onbewust verbonden is met jouw merk. Zorg er vooral voor dat je menselijk blijft. Schrijf met gevoel en passie. De lezer apprecieert dit altijd.

6. Hoe kom ik van mijn writer’s block af?

Neem de tijd. Dwing jezelf niet om in een half uur een goede Instagram-caption te schrijven omdat het bericht online moet. Begin op tijd, en gebruik eventueel een Instagram-planner zoals Later. Of maak je eigen planning met Excel of Google Drive (een gratis optie). Gun jezelf de tijd om inspiratie op te doen voor een goede caption en plan het bericht pas in zodra je tevreden bent.

Wat ook goed werkt, is je verplaatsen in de lezer. Wat haalt de lezer uit jouw bericht? Wat is de toegevoegde waarde? Stel jezelf deze vragen wanneer je aan het schrijven bent. Daarnaast is storytelling altijd een hit. Dit maakt je verhaal behapbaar, interessant en het roept emoties op. Hierdoor onthouden mensen het gemakkelijker. Iedereen houdt ervan. Een verkooppraatje kun je hiermee luchtig maken. En een inspirerende tekst maak je hier nóg leuker mee. De NS geeft deze foto hieronder een verhaal. Je voelt er iets bij waardoor je de post meer waardeert.

Accepteer cookies

7. Hoe zorg ik voor overzicht in mijn caption?

Om gemakkelijk overzicht te creëren en een lange lap tekst te voorkomen, kun je gebruik maken van witregels. Dit gaat niet vanzelf in Instagram maar je hebt hier wel een aantal trucjes voor. Om je wat tijd te besparen, hier een website die dit helemaal zelf voor je doet.

Instagram-captions: aan de slag

Ga met dit stappenplan aan de slag voor kick-ass Instagram-captions die je helpen bij het behalen van al je doelen. Vergeet niet: alle pagina’s en doelgroepen zijn anders. Houd je eigen doelgroep in gedachten en doe wat bij jou past.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© | Alle rechten voorbehouden.
Powered by LinQxx.