• Home
  • Nieuws
  • Inkoopplatform Orderchamp groeit naar 25.000 retailers

Inkoopplatform Orderchamp groeit naar 25.000 retailers

Orderchamp, een online marktplaats voor merken en retailers, is vorig jaar met twintigduizend aangesloten retailers gegroeid tot nu 25.000 partijen. Het Nederlandse bedrijf treft voorbereidingen voor expansie naar Groot-Brittannië.

Directeur en mede-oprichter Joost Brugmans ziet dat er nog steeds 1.500 tot 2.000 fysieke en omnichannel retailers zijn die zich maandelijks aanmelden. Op Orderchamp vinden zij een marktplaats waar 1.200 merken hun artikelen aanbieden. Met zo’n grote inkoopbasis moeten winkeliers een divers en onderscheidend assortiment kunnen maken, wat hun handel weer moet bevorderen.

“Ons doel is om de kwaliteit van het aanbod zo krachtig mogelijk te maken. Dat versterkt de netwerkeffecten binnen ons systeem. We zien nu ook dat merken hun afnemers, retailers dus, beginnen uit te nodigen maar andere merken. Retailers, op hun beurt nodigen hun eigen merken uit lid te worden zodat ze vanuit één locatie al hun inkopen kunnen doen. Deze bewegingen zijn momenteel de drijvende krachten achter onze groei.”

Van meet af aan werkt het Amsterdamse bedrijf met een selectief deurbeleid. Door het kaf van het koren te scheiden, kan de marktplaats een zekere minimum kwaliteit garanderen. Momenteel staan er 150.000 unieke producten in de database. De grootste categorieën zijn Home & Living, Mode Accessoires, Sieraden, Beauty & Health, Stationery, Kids & Baby en Koken & Tafelen.

Het doel van de start-up, begonnen in september 2019, is om in heel Europa actief te worden. Daarom schakelt het om de zoveel maanden een nieuw land aan. Begonnen in de Benelux kwamen daar Frankrijk en Duitsland bij. Over enkele weken wordt de stap gezet naar de andere kant van de Noordzee, naar buiten de EU: Groot-Brittannië. Zodra de database daar honderd merken bevat, gaat de deur open. Momenteel staat de teller op ruim vijftig.

Hoe meer merken Orderchamp aansluit, hoe interessanter het als marktplaats wordt. Brugmans merkt dat het internationale karakter aanspreekt. De helft van alle transacties is een crossborder transactie. Steeds meer winkels kopen in bij partijen die ze eerder niet kenden.

Een andere reden voor de snelle groei van de start-up ligt in het feit dat betaaltermijnen voor winkeliers zijn verlengd tot zestig dagen na ontvangst. Ze kunnen hun ingekochte producten dus al eerder hebben verkocht. Resultaat: een positieve kasstroom. De aangesloten merken ontvangen wel direct hun betaling, waardoor zij minder crediteurenrisico lopen. Dat wordt mede gefinancierd uit de miljoeneninvestering die in september werd opgehaald.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© | Alle rechten voorbehouden.
Powered by LinQxx.