• Home
  • Nieuws
  • In de roos! Zo schrijf je teksten die raken [expert-tips]

In de roos! Zo schrijf je teksten die raken [expert-tips]

Hoe zorg je dat je lezers écht warm worden van je tekst? Dat jouw tekst ze raakt? En dat je tekst daarom wat oplevert? Ik heb een aantal experts gevraagd naar hun gouden tip.

Relevantie als toverwoord voor conversie

Voor je überhaupt begint met schrijven is het belangrijk om stil te staan bij waarover je gaat schrijven. Wie wil je bereiken en waar zijn ze naar op zoek? Rutger Steenbergen, eigenaar van SEO Zwolle, zegt hier het volgende over. “Bij SEO-schrijven houd je zoveel mogelijk rekening met de woorden waar mensen mee zoeken. Deze zoektermen kun je vinden met (betaalde) tools, maar ook prima in Google zelf. Duik echt in het hoofd van potentiële lezers. Zoek bijvoorbeeld op ‘schoenen’ en zet er één van deze woorden voor: wie, wat, waar, wanneer, waarom of hoe. Dan vind je bijvoorbeeld ‘wat voor schoenen onder jurk?’ Je kunt ook het alfabet afgaan: schoenen + a, schoenen + b enzovoort. Of zelfs een combinatie: welke schoenen + a, welke schoenen + b en zo verder. Door dit voor iedere tekst die je schrijft te doen, kun je veel beter inspelen op wat mensen zoeken. Relevantie is een toverwoord als je kijkt naar conversie.”

Wees eens eerlijk, doe jij altijd onderzoek voor je begint met schrijven of doe je toch nog weleens aannames over wat je denkt dat je lezer wil lezen?

Barbara Minto en haar piramideprincipe

Nu je weet waar je lezers naar op zoek zijn kun je beginnen met schrijven. Bouke Vlierhuis, senior IT-copywriter en contentstrateeg, adviseert om voordat je begint met schrijven eerst tien keer op enter te drukken. “Begin niet bij het begin, maar ergens midden op de pagina. Schrijf je verhaal en als laatste je intro en titel. Dit leer je al vanaf de bassischool anders: een tekst heeft een begin, midden en eind en in die volgorde schrijf je het, maar wat mij betreft dus niet.”

Olga Leever, ook wel bekend als ‘de schone schrijfster’, is het daarmee eens. “Ik schrijf eerst de kernboodschap, dan de onderbouwing en details. Dat is het piramideprincipe van Barbara Minto en ik gebruik het al 15 jaar. Het is een tip die ik veel eerder had willen horen, omdat de piramide wonderen verricht voor je teksten. Van een goede structuur knapt je tekst enorm op. Je geeft richtingaanwijzers aan je lezer: in de inleiding vertel je meteen waar de tekst in grote lijnen over gaat en vervolgens je ook elke alinea met het belangrijkste nieuws. Het maakt je verhaal helder en begrijpelijk. En ook voor mij als schrijver werkt het perfect. Als ik eenmaal een goede ‘kapstok’ heb voor de tekst, volgt de rest bijna vanzelf.”

Emotie is het hart van een verhaal

Relevantie: check, structuur: check, maar daarmee ben je er nog lang niet. Sorry, lekker bemoedigend hè? Hoe zorg je dat je tekst raakt? Echt binnenkomt bij de lezer? Kim Nelissen, tekstschrijver en oprichter van Moesmeisje deelt de les die haar altijd is bijgebleven. “Emotie is het hart van een verhaal. Daar ben ik het zo ontzettend mee eens. Hoe saai of droog een onderwerp ook is, probeer altijd emotie in je tekst te verwerken. Vraag als je bijvoorbeeld iemand interviewt naar waar de ander van gaat stralen, naar waar die persoon ’s nachts van wakker ligt of tranen over heeft gelaten. Iedere lezer zal deze emoties herkennen en dus doorlezen. Zonder emotie is je verhaal gewoon een stuk tekst.”

Simone Tresoor, tekstschrijver en communicatiespecialist sluit zich hierbij aan. “Ik interview regelmatig mensen over zeer technische onderwerpen, denk aan isolatiefouten bij de aanleg van zonnepanelen, en ik ben verre van technisch. Voor ik ga interviewen vertel ik dat eerlijk, meestal met een grappige anekdote, waardoor het ijs gebroken wordt en iemand open vertelt over zijn of haar werk. Dat heb je nodig om die emoties te vangen. Dus wees niet bang om jezelf kwetsbaar op te stellen als je aan een verhaal werkt.”

Ook kwetsbaarheid in je verhaal werkt goed. Antina van de Veen, oprichter van Bookstagrammers.com zegt: “Teksten spreken mij aan als ik een persoonlijke ervaring lees, dus mijn tip is om anekdotes te gebruiken. Dat blijft beter hangen dan bullets.”

Als je het niet eenvoudig kunt uitleggen, snap je het niet goed

Daarnaast blijft het belangrijk om je teksten simpel te houden. En als je nu beweert dat je dat doet, daag ik je uit om toch nog een keer naar je laatste tekst te kijken. Ik zie regelmatig teksten voorbijkomen met te veel en te moeilijke woorden. “Vermijd jargon en hou het simpel. ‘Als je het niet eenvoudig kunt uitleggen, dan snap je het niet goed genoeg’, zei Einstein en daar ben ik het mee eens”, zegt Marc Schweppe, hoofdredacteur van accountant.nl. Rianne Jacobs, eigenaar van SEA bureau dTLS. voegt toe dat je schrijfstijl niet zo anders hoeft te zijn dan je spreekstijl. “Ik schrijf zoals ik praat. Dat leest makkelijk weg en spreekt vooral sollicitanten erg aan. Het is persoonlijker en vooral herkenbaar, dat schept direct een band.”

Haperen is bijschaven

Als het goed is, begint er nu daadwerkelijk een verhaal te ontstaan. Een verhaal dat relevant is en je lezers gaat raken. Maar zet de puntjes nog even op de i. Yanaika Zomer, journalist en tekstschrijver, leest altijd de tekst hardop aan zichzelf voor. “Tijdens het schrijven weet je precies wat je wil zeggen en vlieg je steeds sneller over je eigen woorden heen. Eigenlijk lees je niet eens meer echt. Daardoor kan het heel makkelijk gebeuren dat je een dikke spelfout over het hoofd ziet of – oh gruwel – een dt-fout. Zeker als je de zinsbouw een keer hebt omgegooid, sluipen er fouten in je tekst die je normaal nooit zou maken. Hardop voorlezen dwingt je opnieuw naar je tekst te kijken.

“Ik doe het heel vaak tussendoor en nog een paar keer aan het eind. En als het even kan een dag later nog eens. Hardop lezen zorgt bovendien dat je vanzelf struikelt over de zinnen die in je hoofd best vloeiend leken, omdat je ze al 12 keer opnieuw gelezen hebt. Een lezer gaat die moeite niet nemen. Die wil in één keer snappen wat er staat. Op elke plek waar jij tijdens het voorlezen hapert, heb je iets bij te schaven om de leesbaarheid te verbeteren.”

En nu publiceren? Nee. Roos van Vugt, oprichter van Merkwerker, vindt dat je het momentum moet pakken. “Publiceer alleen als iets actueel is. Dan is de kans veel groter dat het verhaal écht binnenkomt en er interactie ontstaat.”

We sluiten af met de tip van Cor Hospes, specialist op het gebied van storytelling en contentmarketing. Die tip schrijf ik niet uit, maar kun je bekijken.

Eigenlijk wil ik je met dit artikel vooral motiveren om meer van jezelf in teksten te stoppen. Wees kwetsbaar. Laat die theorie los. Probeer wat nieuws. Dan gaan je teksten vanzelf raken en converteren.

Nu ben ik heel benieuwd naar jouw gouden tip? Het lijkt me mooi als we dit artikel samen aanvullen, dus laat jouw tip in de comments achter.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© | Alle rechten voorbehouden.
Powered by LinQxx.