• Home
  • Nieuws
  • IAB: 40% niet klaar voor wegvallen 3rd party cookies

IAB: 40% niet klaar voor wegvallen 3rd party cookies

Veertig procent van de Europese ondervraagden geeft aan dat zijn bedrijf niet klaar is voor het wegvallen van 3rd party cookies. Dertig procent wel, aldus een onderzoek van IAB Europa onder media- en reclameprofessionals.

De steekproef is gehouden om een beeld te krijgen van in hoeverre Europese media-exploitanten zijn voorbereid op een aanstaande grote verandering. Voor het einde van het jaar is het Google Chrome, als laatste browser, niet meer mogelijk om het gedrag van internetgebruikers te profileren met behulp van 3rd party cookies. Om iemand te leren kennen, zal een adverteerder daar expliciet toestemming voor moeten vragen.

Die verandering hangt ook samen met de introductie van de privacywet AVG en het gebruik van adblockers. Anders gezegd: de online consument wil helemaal niet dat elk willekeurig bedrijf hem kan profileren als een reclameproduct.

Uitzonderingen op deze regel zijn natuurlijk de silo’s van Facebook en Google. Al hun gebruikers gaan automatisch akkoord met de exploitatie van hun online profiel zodra ze inloggen. Veel ‘reguliere uitgevers’, nieuws- of hobbysites bijvoorbeeld, hebben die luxe niet.

IAB Europa brengt daarom een nieuw rapport uit om media- en reclameprofessionals bij te praten over de huidige stand van zaken. De belangenclub schetst drie mechanismen die de toekomst kunnen hebben. Centraal daarbij staat de bescherming van de privacy van de online consument, maar tegelijk ook de optie om gericht reclameboodschappen aan hem te tonen. De vier vehikels zijn: redactioneel contextueel aanverwante uitingen tonen, targeting op basis van iemands zelf opgegeven identiteit, het gebruik van data van telecombedrijven en Googles Federated Learning of Cohorts-initiatief (FLoC).

Het voorlopige oordeel van het IAB: “Er is nog geen conclusie te trekken of welke oplossing universeel zal worden omarmd.”

Tot de deelnemers aan de peiling behoren onder meer Adform, BBC, CNN, Liveramp, Oracle, Xandr en OMD.

*) Foto door Andrea Piacquadio via Pexels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© | Alle rechten voorbehouden.
Powered by LinQxx.