De paginatitel en meta-omschrijving zijn vaak de eerste stukjes tekst die een bezoeker ziet als ‘ie iets intikt in de zoekmachine. Je weet wel, die blauwe titel en dat grijze stukje tekst eronder in Google. Deze stukjes tekst vertellen Google, maar vooral je potentiële klant, waar de pagina achter de klik over gaat.
Je wil natuurlijk het liefst dat die potentiële klant op jouw paginatitel klikt, toch? Dan moet je wel een onweerstaanbare paginatitel en meta-omschrijving hebben. Ik leer je hier hoe je dat voor elkaar krijgt.
De paginatitel en meta-omschrijving van de zoekterm ‘frankwatching’.
Je kent het wel: je pakt een tijdschrift uit het schap, kijkt naar de voorpagina en je leest de titel. Nu kun je twee dingen doen. Of je legt het tijdschrift terug, of je gaat erin bladeren. Welke van de twee dat is bepaal je voor het grootste deel via de voorpagina.
Datzelfde geldt voor voorgevels of een eerste date. Ga je de winkel binnen? Stap je op die leuke man of vrouw af? Dat baseer je op het eerste wat je van de winkel of de ander ziet. Dat geldt ook voor paginatitels in Google. Ze bepalen of mensen op jouw website landen, of die van de concurrent.
Deze twee stukjes tekst zijn ergens voor. Ze hebben een doel. In eerste instantie zijn ze er om je bezoeker te overtuigen erop te klikken, zodat ze op jouw website belanden. Daarnaast zijn ze er om Google duidelijk te maken waar de landingspagina over gaat. De KPI’s waar je naar moet kijken zijn:
Hoe hoger je in Google staat, hoe hoger de CTR, hoe meer mensen belanden op je website. Deze data houdt je makkelijk bij in Google Search Console.
De zoekmachines worden steeds slimmer, wat je ook terugziet in de zoekresultaten. Het komt steeds vaker voor dat Google zelf een meta-omschijving maakt. Het is dan ook geen ramp als je ‘m vergeet in te vullen in je CMS. Toch is het handig om hem zelf in te vullen, zodat de meta-omschrijving bij je tone of voice past, bijvoorbeeld.
Meestal doe je dit in je CMS of via een plug-in. Omdat WordPress een van de meest gebruikte contentsystemen is, behandel ik dit systeem. Zorg ervoor dat je de gratis Yoast-plug-in hebt.
Zo ziet de plek eruit waar je je meta-data eenvoudig aanpast binnen WordPress.
Een paginatitel schrijven waar mensen op willen klikken, is geen hogere wiskunde. Je moet alleen even weten wat je doet. Een aantal praktische tips die iedereen kan toepassen:
Houd daarnaast altijd de zoekintentie van de zoeker in je achterhoofd.
Er is al eens eerder Nederlands onderzoek gedaan naar de ultieme paginatitel en meta-omschrijving. Die resultaten kun je hier bekijken.
Google laat maar een bepaald aantal tekens of pixels zien van je paginatitel. Het is wel zo netjes als ‘ie niet afgekapt wordt, dus zorg ervoor dat je je aan die limitering houdt. Denk aan zo’n 55 tot 60 tekens, inclusief spatie. Om precies te zijn kapt Google je titel af na 513 pixels op je desktop en 580 op mobiele apparaten.
Je meta-omschrijving vult je paginatitel aan. Borduur daar dus op voort.
Als ik de meta-data voor een klant of mezelf schrijf, gebruik ik een tooltje. Wel zo handig, want dan weet ik zeker dat de twee tekstjes tiptop in orde zijn. Ik gebruik hiervoor de SERP-snippet previewtool van Optimus Online. Gebruik deze tool en je hebt nooit meer last van meta-data met typefoutjes, spelfoutjes en meer.
Met de praktische SERP-snippet previewtool voorkom je foutjes in je titel en meta-omschrijving.
Die heb je als ze de doelen halen: een hoge(re) positie in Google en een hoge(re) CTR. “Wanneer is een CTR hoog?”, hoor ik je vragen. Je ziet hier de resultaten van een onderzoek waarin 5 miljoen zoekresultaten zijn geanalyseerd. Het is niet 100% representatief voor jouw niche of markt, maar gebruik de data om te kijken hoe je presteert tegenover het gemiddelde.
Let op dat dit gaat om alle kliks op organische zoekresultaten. Advertenties en zoekers die nergens op klikten zijn niet meegenomen in de data.
Zo, de bezoeker is nu beland op je website. Was dat het dan? Nee, nu begint het echte werk pas. Nu moet je doen wat je beloofd had in je titel of meta-omschrijving. Is je titel ‘Vergelijk alle zorgverzekeraars – 2021’? Zorg er dan ook voor dat je websitebezoekers alle zorgverzekeraars kunnen vergelijken met hun polissen van 2021.
Kan je je belofte niet waarmaken? Dan is je bezoeker teleurgesteld en druipt ‘ie af. De volgende keer zal hij zeker weten niet op jouw website belanden, maar die van de concurrent.
Zo, je hebt nieuwe paginatitels en eventueel meta-omschrijvingen geschreven. Ben je nu klaar? Nee, eigenlijk begint het nu pas. Houd in Search Console of Google Analytics de resultaten van je herschreven meta-data bij. De belangrijkste data om in de gaten te houden zijn de organische posities en je CTR. Blijf analyseren of je groei ziet en stuur bij waar nodig.
Dit artikel is gecheckt door het SEO-panel.
Geef een reactie