• Home
  • Nieuws
  • Het effect van iOS 14 op Facebook Advertising [+5 tips]

Het effect van iOS 14 op Facebook Advertising [+5 tips]

Adverteer jij via social media? Dan gaat er voor jou als adverteerder waarschijnlijk het een en ander veranderen! De nieuwe versie van de Apple iOS 14-update, iOS 14.5, wordt op binnenkort uitgerold. Deze update heeft een grote impact. Dit betekent dat adverteerders binnen de App Store-apps nu nog beperkte tijd hebben om zich voor te bereiden op de komst van de ‘tracking pop-up’.

De aankondiging van de update heeft tot vele negatieve reacties geleid. Voornamelijk van bedrijven die een app aanbieden via Apple App Store. De reden: bij de nieuwste versie krijgen alle gebruikers een pop-up te zien. In deze pop-up wordt om toestemming gevraagd voor tracking van Apple App Store-apps. Dit komt door de aanscherping van Apple’s Privacy Policy. Dit maakt het adverteren via onder andere sociale media als Facebook en Instagram een stuk moeilijker.

Lees hieronder:

  • wat de iOS 14-update inhoudt,
  • waarom de update het gemak van adverteren en het tracken van jouw doelgroep via social media beïnvloedt, en
  • hoe je hier het best op in kunt spelen.

Screenshot van de nieuwe iOS-update van Apple, 14.5.

Over iOS 14 & privacy tracking

De belangrijkste verandering voor online marketing is de toestemming die Apple gaat vragen voor data-opslag door apps die worden aangeboden via Apple App Store. Op die manier kunnen ze de privacy van de gebruikers garanderen. De toestemming wordt gevraagd via de App Tracking Transparency (oftewel ATT) framework van Apple. Als de gebruiker geen toestemming geeft voor het ‘tracken’ van de gebruikersgegevens, kunnen bepaalde gegevens niet door het bedrijf worden verzameld en gedeeld.

De update heeft grote invloed op onder andere de prestatie inzichten van de organisatie. En op de mogelijkheid om gericht te kunnen targeten bij het aanbieden van de advertentie. De verwachting is dat de meeste Apple-gebruikers (50% tot 90%) geen toestemming gaan geven voor tracking. Dit betekent dat het voor sommige adverteerders onmogelijk wordt om remarketing toe te passen met Facebook Pixel. Of dat een groot deel, naar verwachting zo’n 30 procent (in NL), van de remarketing doelgroeplijsten wordt verkleind door de adverteerders die ook nog op andere besturingssystemen adverteren, zoals Android.

Gevolgen door iOS 14 voor Facebook Advertising

Er zijn een aantal beperkingen voor het adverteren door de update naar iOS 14. De voornaamste beperkingen zijn:

  • Bemoeilijking in het meten van conversies van app-gebruikers en de doelgroep.
  • Afname van de effectiviteit van een advertentie. Dit komt doordat je minder nauwkeurig kunt targeten. De reden hiervoor is dat bepaalde specificaties, zoals leeftijd en geslacht, niet worden ondersteund voor website- en appconversies.
  • Voor elke app mogen maximaal negen IOS 14-campagnes tegelijkertijd draaien. Elke campagne is weer beperkt tot vijf advertentiesets met hetzelfde optimalisatietype. Bij het uitschakelen van een campagne geldt een periode van 72 uur voordat deze niet meer wordt meegeteld.
  • Je kunt je app maar aan één advertentieaccount koppelen. Wel kun je hetzelfde advertentieaccount gebruiken om voor meerdere apps te adverteren.
  • Beperking in het inschatten van de advertentie frequentie. Oftewel, hoeveel mensen de advertentie te zien krijgen.
  • Vertraagde rapportage van campagne-gegevens en conversie. Gegevens kun je tot drie dagen later rapporteren.
  • Verhoging advertentiekosten. Door de afwezigheid van voldoende informatie lopen de kosten op bij het voorspellen en optimaliseren van de advertentie.
  • Er zijn nog maar maximaal acht conversiegebeurtenissen per domein beschikbaar (dit kunnen zowel standaard- als customconversies zijn). Conversiegebeurtenissen die niet bij deze acht zitten kun je ook niet meer toegevoegen als campagneoptimalisatie.
  • De conversie window ’28-dagen-na-klik of 7-dagen-na-weergave’ verandert naar ‘7-dagen-na-klik’ of ‘1-dag-na-weergave’ (uiteindelijk ‘7-dagen-na-klik’). Hierdoor meet je minder conversies. Vooral bij producten en diensten met een lange overwegingsfase, zoals een auto of vakantie, wordt het lastiger te meten hoe succesvol een campagne is.
  • Wanneer je een advertentie maakt voor iOS 14-apparaten is alleen het kooptype ‘Veiling’ beschikbaar. Het kooptype ‘Bereik en Frequentie’ is niet beschikbaar.
  • Nadat de campagne is gepubliceerd, kun je de schakelaar van de iOS 14-campagne niet inschakelen of uitschakelen. Je moet je campagne uitschakelen of verwijderen.
  • Bij conversiecampagnes voor websitegebeurtenissen als iOS 14-appcampagnes kun je de volgende bodstrategieën voor campagnes gebruiken: Laagste kosten, Kostenlimiet, Minimaal ROAS of Bodlimiet. Kies je ervoor om de bodstrategie ‘Kostenlimiet’ of ‘Minimaal ROAS’ te gebruiken? Dan moet je advertentieset zijn ingepland om minimaal 3 volledige dagen te worden weergegeven.

5 tips voor je voorbereiding op iOS 14

Via Facebook zijn er meerdere manieren om effectief in te kunnen spelen op iOS 14 om zo de beperkingen van de update te minimaliseren. Hieronder benoem ik de belangrijkste manieren. Voor meer informatie over hoe je dit implementeert verwijzen wij graag naar deze checklist.

1. Facebook Software Development Kit versie 8.1

Screenshot van de Facebook Advertising- aanpak.

Om de Facebook Advertising die aan de iOS 14-gebruikers worden weergegeven alsnog te kunnen personaliseren is het van belang de Facebook Software Development Kit, ook wel SDK, versie 8.1 te installeren. Door de update kun je advertenties voor app-installaties gemeten. Dat geeft meer duidelijkheid over de appconversie.

2. Domeinverificatie Facebook

Het is aan te raden om het domein van de website te verifiëren. Dit zorgt ervoor dat toekomstige onderbrekingen van websitecampagnes worden voorkomen. Het is hierbij belangrijk om dit uit te voeren bij het eTLD+1 (effective Top Level Domein plus één).

Het domein verifiëren op Facebook kan op drie manieren: HTML-upload, DNS-verificatie of Meta-tag Verificatie.

3. Maximaal 8 conversie-events

Het is van groot belang om te bedenken welke 8 conversie-events het belangrijkste zijn voor het bedrijf en deze te configureren op Facebook. Denk hierbij aan de relevantie van het conversie-event. Dit is belangrijk omdat je een conversie-event niet kunt gebruiken voor optimalisatie als deze niet is geconfigureerd.

4. Wijzig je campagne-instellingen

Facebook zal de campagnes die niet voldoen aan de nieuwe instellingen uitschakelen. Dit betreft:

  • Campagnes met het kooptype ‘Bereik en Frequentie’ en advertenties gemaakt voor IOS 14-apparaten.
  • Campagnes met een campagneoptimalisatie die anders is dan één van de acht zelf ingestelde conversiegebeurtenissen.

5. Conversions API

Als (must have) alternatief voor Facebook Pixel is er de Conversions API. Een belangrijk verschil is dat Conversions API werkt vanuit je eigen server in plaats van een browser. Hierdoor ben je niet meer afhankelijk van cookies. Hierdoor kun je conversie-events versturen naar Facebook waar iOS 14 en/of adblockers geen invloed op hebben.

De toekomst van advertising

Door de nieuwste iOS-update wordt het voor veel bedrijven moeilijk om op een efficiënte manier te kunnen adverteren. Toch is het mogelijk om goed te blijven adverteren. De bovenstaande manieren kun je gebruiken om effectief in te spelen op iOS 14 via Facebook en Instagram.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© | Alle rechten voorbehouden.
Powered by LinQxx.