Geld verdienen met e-commerce en je eigen webshop starten?
Een groot deel van de startende ondernemers dat zich inschrijft bij de Kamer van Koophandel, richt zich op e-commerce. Het is niet al te moeilijk en je hebt er geen diploma’s voor nodig. Je verzint een unieke bedrijfsnaam, een naam die blijft hangen en bijdraagt aan dat wat je wilt uitstralen. Op https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten/een-bedrijfsnaam-kiezen/ lees je aan welke regels een goede bedrijfsnaam moet voldoen. Je schrijft je in bij de Kamer van Koophandel, registreert een domeinnaam voor je website en houdt een administratie bij. Je krijgt te maken met een aantal verschillende wetten en regels die gelden voor online verkoop. Op de website van de KVK vind je een stappenplan dat je kunt doorlopen.
Dropshipping
Bij dropshipping ga je online verkopen zonder voorraad aan te leggen. Het werkt als volgt: Een klant bestelt een artikel in je webshop. Jij plaatst vervolgens de order bij jouw leverancier en die stuurt het product rechtstreeks naar de klant. Groot voordeel van dropshipping is dat jij geen voorraden hoeft aan te houden en hebt geen opslagruimte nodig. Je neemt dus producten van leveranciers (fabrikanten of groothandelaren) op in de etalage van je eigen webshop. Je loopt geen risico met de inkoop en betaalt je leverancier pas nadat jij iets aan een klant hebt verkocht. Jouw verkoopprijs is de inkoopprijs, de kosten voor orderafhandeling, verzendkosten door je dropshipleverancier, plus een winstmarge voor jou. Je hebt ook geen personeel nodig voor het inpakken en verzenden van de bestellingen, want dit regelt immers je dropshipleverancier. Ook kun je assortiment oneindig uitbreiden, zonder dat je dure voorraden hoeft aan te leggen. En last but nog least: je hoeft nooit aan de uitverkoop mee te doen, want je hebt immers geen last van restpartijen.
Nadelen van dropshipping zijn er ook. De klant bestelt bij jou, dus jij bent verantwoordelijk als er een probleem ontstaat rondom de levering. Het kan gebeuren dat een pakketje niet, of beschadigd bij je klant arriveert. Als de dropshipleverancier niet adequaat levert of andere fouten maakt, ben jij toch verantwoordelijk en kan het je reputatie schaden. Het is dus zaak om van tevoren goede afspraken te maken met jouw leveranciers over levertijden, retourzendingen, garantie en beschikbare voorraden. Een ander nadeel is dat dropshipleveranciers meestal aan meerdere webwinkels verkopen. Dat betekent voor jou meer concurrentie. Het kan zijn dat andere webwinkels dezelfde producten tegen veel lagere prijzen aanbieden en genoegen nemen met een kleinere winstmarge.
Verkopen via platformen
Behalve dropshipping kun je ook samenwerken met online platformen zoals Amazon, Alibaba, Zalando, Bol.com en eBay. Ook hier zijn voor- en nadelen te benoemen. Een platform is in feite een digitale externe marktplaats waar vraag en aanbod samenkomen. Koper en verkoper sluiten samen een deal en het platform bemiddelt en ondersteunt de aan- en verkoop. Consumenten kennen en vertrouwen dit soort marktplaatsen vaak en dat maakt het voor jou eenvoudiger om naamsbekendheid op te bouwen en jouw merk, je product of dienst te laten groeien.
Er zijn een aantal voordelen:
- Je hebt geen grote investering nodig. Je betaalt per behaalde verkoop een provisie aan het platform.
- Je kunt kosten besparen. Je hoeft geen een eigen website met lokale domeinextensie en taal te bouwen en te onderhouden.
- Je lift mee op de reputatie en de marketingactiviteiten van het platform.
- Het platform wikkelt alle bijkomende administratie af met een fulfilment service. Dat houdt in: aankoop, betaling, service en logistieke afhandeling.
- Je hebt relatief snel toegang tot de buitenlandse markt, nieuwe doelgroenen en kunt daardoor je omzet vergroten.
Geen voordelen zonder nadelen, want die zijn er uiteraard ook:
- Als jouw product goed verkoopt, loop je de kans dat het platform zelf een dergelijk product gaat verkopen.
- Je eigen merknaam krijgt minder aandacht dan wanneer je dit via je eigen webshop verkoopt.
- Er is minder contact met je klant. De communicatie verkoopt meer via het platform en minder rechtstreeks met jou.
- Up to date voorraden zijn belangrijk. Bij leveringsproblemen wordt je meteen afgestraft met bijvoorbeeld een lagere rangorde op het platform. Of nog erger: afsluiting van je verkoopaccount.
- Je betaalt een marge voor marketing en overige kosten aan het platform. De ‘fee’ (provisie) die betaald moet worden, kan ervaren worden als hoog.
- Je producten zijn qua prijs makkelijk te vergelijken met andere aanbieders van dezelfde producten op het platform. Ook deel je content (productbeschrijvingen) met het platform.
Platformen hebben nogal wat macht in de markt en kunnen zelfs concurrentieverstorend werken. Hou de marktontwikkelingen daarom goed in de gaten om zo een afgewogen keuze te maken: een eigen webshop of jouw producten aanbieden via een platform of externe marktplaats.