• Home
  • Nieuws
  • Een duidelijke navigatiestructuur: de basis van een goede website

Een duidelijke navigatiestructuur: de basis van een goede website

Als je websitebezoekers de informatie die ze zoeken niet kunnen vinden, is er tijdens het ontwerpproces onvoldoende nagedacht over de navigatiestructuur. Dit levert geïrriteerde bezoekers en meer websiteverlaters op. Toch wordt de impact van een slechte navigatiestructuur regelmatig onderschat. In dit artikel leer je wat een navigatiestructuur is, wat het belang ervan is en hoe je het kunt verbeteren.

Wat is een website-navigatiestructuur?

De navigatiestructuur van je website geeft het overzicht weer. Het is de manier waarop de website gestructureerd is. In al deze pagina’s hoort een hiërarchische structuur te zitten, waardoor sommige pagina’s belangrijker worden dan andere. Bovenaan de hiërarchie staat de homepage.

Een belangrijk onderdeel van de structuur is het hoofdmenu, de footer en de zoekbalk. Dit zijn onderdelen van de website die bezoekers helpen om bij de juiste pagina terecht te komen. De zoekbalk wordt vaak gebruikt voor specifieke vragen. De overige onderdelen dragen bij aan de navigatie door de website. Als een bezoeker op zoek is naar verdieping of in de oriëntatiefase zit, is een goede navigatiestructuur essentieel.

boomstructuur voor website navigatiestructuur.

Het belang van structuur

Een onduidelijke structuur heeft meerdere negatieve effecten voor de prestatie van een website. De navigatie heeft onder andere invloed op zoekmachine optimalisatie (SEO) en conversie optimalisatie (CRO). Want als gebruikers niet op de juiste pagina terechtkomen, leidt dit tot minder conversies en een lagere ranking in Google.

Het is dus niet alleen vervelend voor bezoekers. Ook zoekmachines als Google houden niet van onduidelijkheid. Het gevolg is dat het bouncepercentage omhoog gaat en de online vindbaarheid omlaag. Een website presteert daarnaast slechter met betrekking tot conversies en bezoekersaantallen. Het zorgt er letterlijk voor dat je (potentiële) klanten misloopt. Genoeg redenen dus om stil te staan bij het maken van een goede navigatiestructuur.

Denk aan de doelgroep

Om een goede navigatiestructuur te bepalen, moet je weten wie de bezoekers van de website zijn. De vraag is: wat is de doelgroep en waar zijn ze naar op zoek? Het kan gaan om één doelgroep, maar ook om meerdere. Zo kan een website bijvoorbeeld zowel zakelijke als particuliere bezoekers trekken. De zakelijke bezoeker is eerder geneigd een offerte op te vragen vergeleken met de particulier, die zich veel langer oriënteert. Beide groepen hebben een ander doel en zijn dus op zoek naar andere informatie.

Een valkuil is om de website in te richten vanuit de bedrijfsstructuur in plaats van vanuit de gebruiker. Het is belangrijk om niet zomaar aannames te doen. Wil je weten wat jullie doelgroep belangrijk vindt en waarop jullie gevonden worden? Gebruik data uit bijvoorbeeld Google Analytics. Bekijk de demografische kenmerken, bezoekersstromen en de meestbezochte pagina’s. Neem deze data mee om te beslissen welke pagina’s in het hoofdmenu komen.

Richt de website zo in dat iedere doelgroep de navigatie begrijpt. Trigger ze vervolgens om door te klikken. Gebruik bijvoorbeeld een duidelijke call-to-action (CTA) in de vorm van een button. Je moet als bezoeker niet alleen alles snel kunnen zien, maar ook interessant vinden. De website hoort daarnaast gebruiksvriendelijk en responsive te zijn. Dit betekent dat gebruikers op elk apparaat makkelijk door de website kunnen navigeren.

Het doel van de website

Als het duidelijk is wat jullie doelgroep nodig heeft, kan dit gelinkt worden aan het doel van de organisatie. Wat willen jullie met de website bereiken? Wat het doel ook is, zo veel mogelijk bezoekers moeten dit doel voltooien. Zo kan een website bijvoorbeeld bedoeld zijn om te informeren, om producten te verkopen of om nieuwe werknemers aan te trekken. De navigatiestructuur hoort in lijn te liggen met het doel van de website en moet de bijbehorende doelgroep bedienen.

Door een goede structuur aan te houden, navigeren de bezoekers door de website. Hierdoor stuur je ze naar het einddoel en vinden gebruikers wat ze zoeken. Daarnaast krijgen bezoekers direct een goed beeld van de hele website en weten ze wat er nog meer te vinden is.

Bij grote, informatieve websites is het goed om de zoekvraag van de gebruiker te verwerken in een navigatie-item. Zo krijgt een website met heel veel informatie een duidelijke structuur. Een overheidswebsite heeft bijvoorbeeld als doel te informeren. Op de homepage vind je dan direct navigatie-items die gelinkt zijn aan zoekvragen van bezoekers.

De menustructuur van een informatieve overheids-website.Navigatiestructuur categoriseren

Een overzichtelijke sitestructuur helpt Google de content op je website te begrijpen. Door een boomstructuur te bouwen is het mogelijk om onderscheid te maken in hoofdthema’s (pillar pages) en subthema’s (landingpages). Door de complete structuur te categoriseren bouwen jullie een overzichtelijke boomstructuur, waarmee duidelijk is dat de pagina’s in de hoogste categorie belangrijker zijn dan in de onderste categorie. Zo worden hoofdzaken van bijzaken onderscheiden, voor zowel bezoekers als zoekmachines.

Het onderscheid tussen de belangrijkste pagina’s en de minder belangrijke pagina’s moet ook blijken uit het hoofdmenu. Niet elke pagina van de website hoeft hierin terug te komen. Geef een simpele en duidelijke selectie van de hoofdonderwerpen. Een goede structuur is een combinatie van een extern oogpunt en een intern oogpunt. Hiermee bedoel ik dat het allereerst belangrijk is naar welke informatie de doelgroep op zoek is en op welke manier ze dat doen. Daarnaast is het goed om te bedenken welke pagina’s belangrijk zijn voor het bedrijf zelf.

Een menustructuur heeft vaak twee lagen: het hoofdmenu en het informatieve menu.

Hoofdmenu

In het hoofdmenu staan alle pagina’s die direct bijdragen aan de conversiedoelen. Zet hier de meest overtuigende pagina’s over het bedrijf in en jullie belangrijkste diensten of producten. Deze pagina’s zijn prominent aanwezig waardoor bezoekers hier eerder terechtkomen. Ook Google hecht meer waarde aan pagina’s die in het hoofdmenu staan.

Ik raad aan om maximaal zes items in het hoofdnavigatiemenu te plaatsen (exclusief de home- en contactknop). Dit zorgt ervoor dat een desktopversie niet te rommelig wordt en bezoekers keuzestress krijgen. Al deze items horen vanuit SEO-oogpunt logisch te zijn. De belangrijkste thema’s voor het bedrijf moeten door zoekmachines terug te vinden zijn in het menu. Overige thema’s kun je door middel van landingspagina’s aanvullen.

Informatief menu

Dit topmenu staat bijvoorbeeld naast of boven het hoofdmenu en bevat pagina’s die minder belangrijk zijn voor het doel, maar wel handig voor bezoekers om weer te geven. Denk aan de vacaturepagina, contactpagina, de klantenservice of FAQ. Het is ook mogelijk om dit deel in een dropdown-menu te verwerken.

Een voorbeeld van een goede menustructuur is een hoofdmenu dat gericht is op de doelgroep: hier staan oplossingen voor vragen die zij hebben. In een dropdown-menu staan diensten van het bedrijf weergegeven. In beide menu’s zijn relevante zoekwoorden verwerkt deze zijn dus geoptimaliseerd voor de zoekmachine.

De navigatiestructuur van de website van het Rode Kruis.

Samengevat is het de bedoeling dat je een website zo ontwerpt dat de content goed wordt gecategoriseerd, waarbij de behoeften van zowel de bezoekers als van het bedrijf afgestemd zijn op de doelstellingen van de website. Houd rekening met de doelgroep(en) en welke informatie ze zoeken (en op welke manier).

Verbeter de website-navigatiestructuur

Ben je ontevreden over de huidige structuur? Geen zorgen. Een navigatiestructuur is aanpasbaar in een webdesign. Het is mogelijk om na livegang de prestaties te meten en na te gaan of de navigatiestructuur conversies oplevert. Het is mogelijk om de structuur vervolgens, aan de hand van data, te optimaliseren. Specifieke onderbelichte SEO-onderwerpen kun je vervolgens via landingspagina’s aanvullen.

Zorg daarnaast niet alleen dat de navigatie klopt, maar ook dat de kwaliteit van de content hoog is. Goede content maakt informatie namelijk beter vindbaar en is hetgeen waar je altijd naar zou moeten streven. Zo bereik je een uiteindelijk een goede, toekomstbestendige structuur.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© | Alle rechten voorbehouden.
Powered by LinQxx.