Skip to main content

E-commerce

Wat is e-commerce?

E-commerce oftewel electronic commerce, betekent handeldrijven via het internet. E-commerce is een van de snelst groeiende en meest dynamische markten en groeit al jaren wereldwijd met dubbele cijfers. In het eerste kwartaal van 2020 groeide de online handel in Nederland met 20% ten opzichte van het laatste kwartaal 2019 en het einde is nog lang niet in zicht. Er zijn ondernemers die alleen een webwinkel hebben en er zijn zogenaamde multichannelers, bedrijven die zowel via winkels als online verkopen. Bij deze laatste groep groeide de online omzet in dezelfde periode met 22,3 procent. Onder e-commerce valt ook de verkoop van tickets, loterijen, handel in bitcoins, treinkaartjes en de laatste hits via iTunes. Al deze transacties vinden plaats tussen twee partijen: een professionele verkoper en de consument die het product of de dienst afneemt. Oftewel B2C: Business to consumer.

Consumer to consumer (C2C)

Maar daarmee zijn we er nog niet. Er vindt ook immers tussen consumenten onderling handel plaats zonder dat er direct een bedrijf bij betrokken is. Dagelijks wordt er heel wat afgehandeld via Marktplaats, Marketplace van Facebook, e-Bay, of Vinted. Sommige platforms vragen een kleine vergoeding voor de handel die via hun website plaatsvindt.

B2B e-commerce: Business to business

Ook de online handel tussen bedrijven onderling behoort tot de e-commerce. Vaak worden de cijfers van deze retailindustrie niet meegenomen in de onderzoeken en rapportages. Er gelden namelijk ook andere wetten en regels. Consumenten die online iets aankopen bij een bedrijf, hebben bepaalde wettelijk geregelde zekerheden, zoals 14 dagen bedenktijd. Producten die u online hebt besteld, mag u binnen een bepaalde periode zonder opgaaf van reden terugsturen. Bij consumentenwebshops moet de prijs altijd inclusief btw worden getoond, terwijl dat bij een B2B-shop niet het geval is. B2B e-commerce heeft vaak specifieke kenmerken, al naar gelang de branche, het bedrijf of de producten. Zo wil een garage die dagelijks onderdelen moet bestellen voor reparaties, niet uitgebreid door fotootjes hoeven scrollen, maar wil meteen geautomatiseerd bepaalde artikelnummers kunnen invoeren met de zekerheid dat deze zaken in voorraad zijn en direct geleverd kunnen worden. Dit vraagt weer heel andere technieken, software en strategieën dan bijvoorbeeld een webshop voor woonaccessoires.
LinQxx biedt maatwerk voor alle vormen van e-commerce maar wij helpen u ook graag op weg met bestaande software- en systeemoplossingen.

De voordelen van e-commerce

Er zijn heel veel voordelen van e-commerce. E-commerce is niet plaatsgebonden en webshops zijn 24 uur per dag open, ook op zon- en feestdagen. Webshops kunnen een veel breder en actueler assortiment voeren, zijn efficiënter en bieden legio kansen voor directe online marketing. De kosten zijn veel lager want u hoeft geen pand te huren in een dure winkelstraat. U hoeft geen schoonmakers in te huren en heeft geen last van virussen die de maatschappij plat leggen. U kunt data verzamelen van uw klanten en uw assortiment en bedrijfsvoering daarop aanpassen. De klant bestelt comfortabel vanuit zijn lekkere stoel en hoeft de deur niet uit om aanbod en prijzen met elkaar te vergelijken. Het online assortiment is gigantisch en de kans van slagen dat de consument daadwerkelijk tot aankoop overgaat is vele malen groter.

Onbekende merken krijgen een kans

Bij de grote merken draait het vooral om naamsbekendheid. Bij e-commerce is het veel belangrijker om bezoekers naar uw website te trekken dan om naamsbekendheid te genereren. Webshops hebben tegenwoordig ook vaak partnerprogramma’s, waardoor u als kleine aanbieder van bijvoorbeeld kleding of accessoires ook via webshops als Bol.com of Zalando.nl kunt verkopen. Uiteraard betaalt u daar dan wel een vergoeding voor die u met een eigen webshop in uw zak kunt houden. Daar waar u met een fysieke winkel slechts een relatief klein bereik hebt, ligt de hele wereld aan uw voeten met een webshop. Want iedereen, waar ook ter wereld, is in feite een potentiële klant van u.

Reviews trekken klanten

Door klantreviews op uw webshop of via openbare reviewsites als Trustpilot of vergelijkingssites als Kieskeurig toe te staan, kunnen positieve reviews en adequate feedback van u als ondernemer zorgen voor klantvertrouwen. Het eerste wat mensen vaak doen is productreviews of klantervaringen opzoeken. En zelfs een negatieve review hoeft niet nadelig te zijn, mits u als ondernemer snel en adequaat reageert en hierop actie onderneemt. Bij een fysieke winkel duurt het opbouwen van een klantenbestand veel langer en zal positieve feedback alleen die mensen bereiken, die dicht bij de klant staan, zoals familie en vrienden.

Meer weten?