• Home
  • Nieuws
  • E-commerce groeit explosief, maar hoe duurzaam is jouw succes?

E-commerce groeit explosief, maar hoe duurzaam is jouw succes?

Thuisblijven heeft consumenten geïnspireerd om voor hun aankopen vaker een beroep te doen op e-commerce. Als gevolg van de maatregelen tegen de pandemie groeien e-commerce-industrieën dit jaar bijzonder sterk. Nieuwe marketing- en communicatie-uitdagingen liggen op de loer. In dit artikel zoom ik in op de groeitrend van e-commerce met gerelateerd plasticverbruik in Nederland.

Consumentengedrag: een analyse

Het aantal digitale kopers wereldwijd zal naar verwachting in 2020 2,05 miljard bedragen. Dit aantal bedroeg 1,32 miljard in 2014 en wordt geschat op 2,14 miljard in 2021. Gemak en kostenbesparingen zetten mensen ertoe aan om voor e-commerce te kiezen, terwijl factoren zoals hogere internetsnelheden en goedkopere apparaten dit proces vergemakkelijken.

Volgens een uitgebreid rapport: The Truth About Online Consumers 2017 door KPMG, zijn het niet de technisch onderlegde millennials (geboren tussen 1982 en 2001), maar Generation X (geboren tussen 1966 en 1981) die het meest actief zijn in online winkelen.

Factoren zoals meer gesetteld zijn in hun carrière en het bouwen van een huis bij een gezin brachten Gen X-consumenten ertoe 20% meer onlineaankopen te doen dan hun jongere tegenhangers. Nu kijkend naar de toekomst zijn de grote vragen vooral: hoe verschilt generatie X van de millennials? En hoe veranderen ze de manier waarop we winkelen, eten kopen en zaken doen?

Ze kijken verder dan tastbare producten en eigenlijk proberen ze voor hun aankopen te begrijpen wat een bedrijf drijft. Wat is de missie? Wat is het doel? En wat probeert het bedrijf eigenlijk voor ons als samenleving op te bouwen?

plastic packing e-commerce

Extra aandacht voor verpakkingen

Wereldwijd wordt er nu jaarlijks meer dan 400 miljoen ton plastic geproduceerd. Meer dan een derde hiervan bestaat uit verpakkingen, en die zien we vaak terug in het afval dat zich opstapelt. Tussen 1950 en 2015 werd 8,3 miljard ton plastic geproduceerd. Van die 8,3 miljard ton is nog maar zo’n 30% in gebruik. De rest is afval. Bizarre cijfers eigenlijk.

In Nederland staan schappen van supermarkten ​​vol met plastic voedselverpakkingen: kaas, vlees, groenten, fruit, koekjes en andere producten. De ING voorspelt dat dit de komende jaren alleen maar zal toenemen. Er worden meer porties verkocht voor eenpersoonshuishoudens, er worden meer kant-en-klaarmaaltijden geproduceerd en de vraag naar producten die gemakkelijk mee te nemen zijn neemt toe.

Plastic voedselverpakkingen

Jaarlijks komt 500 miljoen kilo kunststof verpakkingsmateriaal op de Nederlandse markt. Dat komt neer op 1900 kilo plastic per minuut. 40 procent van al dat verpakkingsmateriaal is voor eten en drinken. Volgens het ING Economisch Bureau gebruikt iedere Nederlander gemiddeld 1500 stuks plastic voedselverpakkingen per jaar.

Dat zijn ongeveer vier stuks voedselverpakkingen per dag per persoon, wat gelijk staat aan 26 miljard plastic voedselverpakkingen in 2019. Als er niets verandert, zal het aantal plastic voedselverpakkingen tot 2023 met 100 miljoen stuks per jaar groeien. Dat betekent ook dat voedselverpakkingen blijven groeien, de afvalbeheersystemen onder druk worden gezet en waardevolle bronnen zullen uitgeput raken.

De EU heeft al maatregelen aan haar deelstaten opgelegd om plasticvervuiling tegen te gaan. Het zijn maatregelen die per 2021 ingaan en inspelen op consumententrends en daarmee dus ook op de belangen van de consument.

Duurzame alternatieven

Allereerst, wat is een duurzame verpakking?

Een duurzame verpakking heeft een minimale milieu-impact. Het draagt ​​niet bij aan de verdere uitputting van natuurlijke hulpbronnen, heeft minimale impact wanneer het in gebruik is en laat in zijn beste vorm geen sporen na dankzij het circulaire ontwerp.

De Sustainable Packaging Coalition (SPC) biedt de volgende 8 criteria om verpakkingen als duurzaam te beschouwen. De voordelen van duurzame verpakkingen zijn onder meer het uitbreiden van je klantenbestand, het vergroten van de merkloyaliteit, het verminderen van verpakkingsmateriaal, het minimaliseren van afval en lagere verzendkosten.

e-commerce alternatieve plastic verpakkingen

Er zijn veel manieren om dit aan te pakken. Laten we de verbeelding even prikkelen met deze bewezen bedrijfsstrategieën voor duurzaam verpakkingen. Hier een aantal succesverhalen ter inspiratie:

Gerecyclede verpakkingsmaterialen & herbruikbare verpakking

Een vitaminesupplementenbedrijf zet het goede voorbeeld door gerecyclede verpakkingen te gebruiken (mét plantaardige inkt op de verpakkingen!). Hun verpakkingen zijn uitsluitend gemaakt van gerecycled krantenpapier en vezels.

Ze benadrukken hun milieuvriendelijke inspanningen in hun communicatie wat zich strekt over hun gehele assortiment. De vitamineflessen zijn gemaakt van hergebruikt plastic en de doppen zijn afkomstig van postindustriële hars (d.w.z. restjes van het productieproces). Ook vitamientjes voor ons planeet dus.

Plantaardige verpakkingen

Een ander mooi voorbeeld komt van een bedrijf dat gespecialiseerd is in biologische, zuivelvrije en veganistische voeding. Zij zorgen ervoor dat hun verpakkingen ook plantaardig zijn (full vegan, zeg maar). Zo gebruiken ze dozen die gemaakt zijn van natuurlijke materialen en volledig composteerbaar zijn.

Eetbare verpakkingen

Een verpakking hoeft niet alleen op te gaan voor retail, de horeca- en evenementenondernemer. Er bestaan namelijk ook … eetbare koffiebekers! Deze worden gemaakt van natuurlijke graanproducten. Het is milieuvriendelijk, lekker, knapperig en geschikt voor alle soorten warme en koude dranken.

De drink- en vochtbestendigheid van de eetbare koffiebeker wordt bereid zonder coatings. Dus de cup verandert niets aan de smaak van de drank. Elke beker is gekleed in een stijlvol beschermend etiket dat gemakkelijk te hanteren is zonder direct contact, en isoleert de beker van de oppervlakken waarop het is geplaatst.

Plantbare verpakking

Er zijn e-commerce retailers die op maat gemaakte kleding en accessoires produceren. Hun klanten creëren en uploaden eigen ontwerpen naar verschillende merchandise, zodat ze unieke stukken kunnen maken. Zij verzenden vervolgens alle bestellingen in 100% composteerbare verpakkingen, die zijn gemaakt van plantaardig materiaal zoals tarwe en stro. Ze moedigen daarbij hun klanten aan om een boom in hun omgeving te planten in deze verpakking.

Composteerbare en biologisch afbreekbare plastic alternatieven

Een andere visionair op gebied van duurzame verpakkingen is een huistextiel-merk uit de VS. Hun producten staan ​​bekend om hun hoge standaarden op het gebied van duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. Naast het verzenden van hun producten in 100% composteerbare verpakkingen, bieden zij ook herbruikbare verpakkingen aan in de vorm van katoenen tassen met trekkoord die klanten  kunnen hergebruiken.

De oplossing

Thuisblijven heeft consumenten geïnspireerd om voor hun aankopen vaker een beroep te doen op e-commerce. Als er niets verandert in de huidige systemen, zal het aantal plastic voedselverpakkingen tot 2023 met 100 miljoen stuks per jaar groeien.

Duurzame verpakkingen zijn de toekomst, omdat je als merk aan de EU-maatregelen voldoet en natuurlijk ook omdat het niet bijdraagt aan de verdere uitputting van natuurlijke hulpbronnen dankzij een circulair ontwerp.

Consumenten rekenen merken hier steeds meer op af. Wees daarom onderdeel van de oplossing: de oplossing voor plasticvervuiling en de oplossing voor de aanstaande uitdagingen die iedere marketingafdeling tegen zal komen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© | Alle rechten voorbehouden.
Powered by LinQxx.