• Home
  • Nieuws
  • ‘Coolblue beste in Noord-Europa met klantcontact’

‘Coolblue beste in Noord-Europa met klantcontact’

Coolblue is van 390 onderzochte bedrijven de beste in digitaal klantcontact, zo blijkt uit onderzoek. Nederland scoort sowieso goed, want er staat nog drie bedrijven in de top vijf.

Dat komt naar voren in de ‘Digital Leaders Study 2021’ van adviesbureau BearingPoint, een praktijk gebouwd met DNA van KPMG en Arthur Anderson.

De onderzoekers hebben gekeken naar 239 variabelen in de categorieën marketing, productbeleving, e-commerce en e-CRM. Coolblue scoort 3,9 op een schaal van vijf, gevolgd door bol.com (3,8), Hunkemöller (3,76) en HEMA op plek vijf (3,59). De vreemde eend in de bijt is Telia Noorwegen dat met een 3,75 op plek vier staat.

Het gemiddelde van alle bedrijven uit Finland, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, het VK en Zweden is een 2,8.

De Nederlandse retailers scoren hoger dan de gemiddeld 3,07 die hun sector krijgt. Retail presteert sowieso het best wanneer vergeleken met andere sectoren. BearingPoint spreekt over de meest volwassen sector.

Hoewel de beperkt in zijn bereik is de uitslag van het rapport toch veelzeggend. Dat heeft te maken met de opname van het Vereningd Koninkrijk in de lijst. Dat is namelijk een e-commercemarkt waar 160 miljard euro in omgaat en waarom Engelse als Amerikaanse en Europese bedrijven met grote budgetten kampen om marktaandeel. De Nederlandse toppers doen het qua commerciële klantcommunicatie beter dan al hun internationale tegenhangers.

Vaktechnisch gezien zijn de onderzochte bedrijven het slechtst in digitale marketing. De score op dat vlak steeg van een 2,32 vorig jaar naar een 2,49 in editie 2021. Op een schoolrapport is dat nog geen vijf.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© | Alle rechten voorbehouden.
Powered by LinQxx.