Skip to main content

Wist u dit al over AI?

Het beheerst de media al enige tijd: Kunstmatige intelligentie, oftewel AI.
Voor sommigen een nachtmerrie, voor anderen een welkom hulpmiddel waar ze maar al te graag gebruik van maken. Maar, er zitten zeker een paar addertjes onder het gras, waarmee u rekening dient te houden als u AI inzet als marketing tool.

Snel verouderde informatie

Veel mensen denken dat bijvoorbeeld een van de toepassingen van AI, Chat GPT, zijn informatie online haalt, van actuele websites. Helaas, dan moeten we u teleurstellen. De meeste AI-tools zijn gevoed met data tot en met september 2021, waardoor het dus heel goed mogelijk is dat u gevoed wordt met content die verouderd of zelfs achterhaald is. Chat GPT is in feite een taalmodel, een systeem dat heel veel tekst van internet (niet actueel dus) heeft gelezen en die data gebruikt om zelf nieuwe teksten te schrijven.

Gezonde achterdocht

Daarbij komt dat de AI-modellen, waar het grote publiek gebruik van maakt, zijn gevoed met alle data die tot aan die data op het internet te vinden was. Dat betekent dus niet persé een garantie voor authenticiteit of 100% betrouwbaarheid. Een kritische blik en een gezonde dosis achterdocht bij alles wat AI ‘uitspuugt’ is dus geen overbodige luxe en zelfs broodnodig.

Auteursrechten

U dient zeker ook alert te zijn op auteursrechten. Omdat er geen bronvermelding plaatsvindt, kan het zomaar gebeuren dat AI content produceert die inbreuk maak op auteursrechten, wat voor bedrijven – zonder dat zij dat zelf door hebben – een reëel gevaar oplevert dat zij hiervoor aangeklaagd en beboet worden.

AI is overal

We zijn met zijn allen echter al veel langer aan AI onderhevig dan we zelf beseffen. Ook allerhande apps op onze smartphones maken er veelvuldig gebruik van.
Wist u bijvoorbeeld dat:

  • Spotify en Netflix bijvoorbeeld AI gebruiken om te achterhalen naar welke muziek u graag luistert of voor welke films of series u warm loopt? Zo kunnen ze u nieuwe inhoud aanbieden, waarvan ze denken dat u die wel zult waarderen.
  • Google AI gebruikt om u foto’s te laten zien die het beste bij uw zoekopdracht passen?
  • Google Maps AI gebruikt om de handigste en snelste route voor u te berekenen; lopend, fietsend of met trein, tram of bus?
  • Facebook AI gebruikt om ongewenste accounts en nep-berichten te achterhalen? Facebook probeert zo het platform voor iedereen leuk en veilig te houden.
  • Maakt u gebruik van Siri, of vraagt u wel eens iets aan de Google assistent? En verbaast het u wel eens dat u opeens een afbeelding ziet over een onderwerp waar u net in de huiskamer over gesproken hebt? Al deze slimmeriken werken met AI.
  • Grote retailers verdienen bakken met geld als ze kunnen achterhalen waar de interesses en behoeften van hun klanten liggen. Amazon had zelfs ooit een experimenteel ‘anticipatory-shipping’ project, waarbij ze producten naar klanten stuurden vóórdat zij die besteld hadden. De aankoophistorie en alle data van klanten die zij verzameld hadden werden daarvoor in stelling gebracht. Een voorspellend boodschappenlijstje dus, waardoor u nooit meer zonder wasmiddel of toiletpapier komt te zitten als klant van Amazon. Over privacy maken we ons al lang geen illusies meer.

Privacy

In China hangen bij sommige stoplichten camera’s die gezichten kunnen herkennen. U kunt dus niet zomaar door rood lopen bijvoorbeeld. De vraag is niet ongegrond waarvoor de overheid al die informatie nog meer voor gebruikt en hoelang die bewaart blijft.

Robotredacteuren

Sommige grote kranten en persbureaus gebruiken al jarenlang op AI gebaseerde computersystemen die verhalen schrijven over verkiezingen, misdaad of sportwedstrijden. Het systeem is gebaseerd op sjablonen; stukken tekst die journalisten van tevoren zelf schrijven en die door het systeem wordt verrijkt met de meest recente data. Als die sjablonen eenmaal goed werken, publiceert de computer automatisch nieuwsberichten, zonder tussenkomt van de journalist. De robotredacteuren waren dus al jaren onder ons, zonder dat we het doorhadden.

AI is een blijvertje en zal op veel gebieden een waardevol instrument zijn. Maar wel een instrument dat van ons allemaal een kritische blik en een gezonde dosis achterdocht vraagt.