Vierkante ogen

“Niet te dicht bij de tv zitten! Dat is slecht voor je ogen”, was een veel gehoorde uitspraak van ouders in de jaren zestig en zeventig. Ze hebben nooit kunnen bevroeden dat diezelfde kinderen inmiddels maar liefst 5,5 uur gemiddeld per dag doorbrengen voor een schermpje dat niet groter is dan een notitieblokje.

Gemiddelde schermtijd stijgt
Recent onderzoek wijst uit dat de schermtijd in het coronajaar 2021 in de meeste landen gegroeid is ten opzichte van 2020, met uitzondering van de VS, Australië, Singapore en Maleisië. In vergelijking met andere landen doen de Nederlanders het niet eens slecht met hun gemiddelde van 5,5 uur ten opzichte van de 7 uur in de rest van de wereld. De bevolking wereldwijd bezit gemiddeld ten minste drie apparaten, zoals pc, tablet en mobiele telefoon. Dat aantal is in de westerse wereld ongetwijfeld veel hoger dan drie, want in de minder digitaal ontwikkelde of arme landen zal men het gemiddelde niet halen. In de Aziatische landen gebruikt men elke dag vier platforms; in West-Europa blijft men steken op drie social platforms per dag.
De houding tegenover social media is overigens niet erg positief; slechts 23% van de consumenten wereldwijd denkt dat social media positief bijdraagt aan de samenleving.  Consumenten maken zich wereldwijd ook zorgen hoe bedrijven hun persoonlijke gegevens gebruiken en willen bij voorkeur anoniem blijven. Maar de aantrekkingskracht van het schermpje wint het vooralsnog van de angst.

Wie schrijft, die blijft
Websites scoren voor wat marketing betreft nog steeds goed. 56 Procent van de ondervraagden bezocht de afgelopen maand de website van een bepaald merk. Ook nieuwsbrieven zijn nog lang niet afgeschreven: meer dan een kwart van de mensen leest een e-mail of een nieuwsbrief van een merk, ook al moeten ze die lezen vanuit de inbox Reclame. Ook nam de afgelopen drie jaar het gebruik van podcasts en muziekstreamingdiensten toe. Nederland blijft met een gemiddelde van 25 minuten per dag achter bij de rest van de wereld, die maar liefst gemiddeld 55 minuten per dag naar een postcast luistert.

Feel good
Het herhaald verspreiden van dezelfde boodschap (monotone messaging) is achterhaald. Ook blijkt dat de stemming van de consument van invloed is op de keuze die hij maakt. Het lijkt ook zinvol te zijn om te zoeken naar relevante drijfveren voor de verschillende generaties, om zodoende een meer zinvolle connectie te maken met de doelgroep. Consumenten willen een unieke en opvallende creativiteit zien, die op een gepersonaliseerde manier wordt uitgedragen. Met andere woorden: de boodschap moet hen persoonlijk raken, aanspreken of triggeren. Dat blijkt ook uit de aard van de reclamespotjes uit 2021 die kans maken op de Ster Gouden Loeki die eind februari 2022 wordt gekozen. Mini ‘feel goed’ movies, zoals ‘Het kleinste grootste liefdesverhaal van het jaar’ over twee eenzame hamsters die elkaar met Kerst vinden in het spotje van Albert Heijn. Of het spotje voor Het Vergeten Kind: ‘Maak je HART voor vergeten kinderen in sociaal isolement’.

Het consumentengedrag verandert voortdurend. Wanneer u uw doelgroep ook in de toekomst wilt blijven aanspreken, is het dus zaak dat u zich in hen verdiept, op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen en zo nodig snel schakelt. Want het zou toch zonde zijn als u met uw dienst, merk of product niet een graantje meepikt van die 5,5 uur gemiddelde schermtijd per dag.

Geschreven door: Betty Nijenhuis

© | Alle rechten voorbehouden.
Powered by LinQxx.