Top trending zoekopdrachten in 2021
Jaarlijks publiceert Google een lijst van trending zoekopdrachten die in Nederland het afgelopen jaar zijn gedaan en vergelijkt die met het jaar ervoor. Google hanteert daarbij een minimumvolume, zodat zoekopdrachten die niet relevant zijn, niet op de lijst komen. Het gaat dus niet om de meest gezochte zoekwoorden, maar woorden die opvallend méér gezocht werden dan een jaar geleden. Het meest gegoogelde woord in 2021 in Nederland was ‘You Tube’. Dit is de top 10 in Nederland van trending zoekopdrachten in Google Year in Search:
- Peter R. de Vries
- EK 2021
- Stemwijzer
- Avondklok
- Testen voor toegang
6. Sneeuwradar
7. Olympische spelen
8. iPhone 13
9. Nelson Valkenburg
10. WhatsApp storing
Het is leuk om bij trends.google.nl Year in Search eens te snuffelen in de trending zoektermen. Het geeft een aardig beeld van hetgeen er leeft in een samenleving. Zo valt de vermelding Nelson Valkenburg op. Hij wordt namelijk de nieuwe commentaarstem van de Formule 1-uitzendingen in Nederland. Kennelijk iets wat toch heel veel mensen bezig houdt. Zoekopdrachten worden onderverdeeld in diverse categorieën als Coronavirus, Sporters, TV, Series en Films, Technologie, Recepten, ‘Hoe’-zoektermen (Hoe kom ik aan het gele boekje?) en ‘Wat is’ (Wat is 2G?), etc.
Ook wereldwijd zijn de trends te bekijken. Zo werd er in 2021 meer dan ooit naar doomscrolling gezocht. Doomscrolling is als je in tijden van nood continu op sociale media kijkt, in afwachting van slecht nieuws. Hoewel de term al bestaat vanaf 2018, ging de wereld er in januari 2021 meer dan ooit naar op zoek.
In het jaar waarin zoveel tijd binnenshuis werd doorgebracht, zocht men massaal naar informatie over gezelschapsdieren zoals katten en honden. In 2021 waren mensen meer geïnteresseerd in hoe start je een bedrijf dan in hoe vind ik een baan? Meer dan ooit tikten mensen de term soulmate in en ik hou van je in gebarentaal, ongetwijfeld geïnspireerd door doventolken zoals onze Irma Sluis. Het stagneren van leveringen uit Azië hield kennelijk ook heel veel mensen bezig, vandaar dat de term Suezkanaal een wereldhit werd toen de toevoer door een vastgelopen containerschip werd geblokkeerd. De zoekopdrachten duurzaamheid, impact van klimaatverandering en hoe kan ik de natuur beschermen, geven aan dat velen zich toch best wel zorgen maken over onze planeet. Dat mensen zich niet alleen met hun eigen hachje bezig houden, bleek uit de uitschieters in augustus van dit jaar met hoe kan ik Afghanistan helpen en hoe kan ik Haïti helpen.
Wat zouden over een jaar of 25 de persoonlijke en wereldwijde trending zoektermen zijn? Google houdt ongetwijfeld ook dan nog steeds minutieus bij wat u en ik elke dag willen zien, weten en doen. Wij hebben immers allemaal een deal afgesloten met Google. Wij mogen alle mooie diensten gebruiken en in ruil daarvoor betalen wij de techgiganten zoals ook Facebook met platforms als Instagram, You Tube en WhatsApp doordat zij onze persoonlijke gegevens mogen verzamelen en verkopen. Volgens Amnesty International hebben de bedrijven nu een ongeëvenaarde macht over de digitale wereld en schaadt hun controle over ons digitale leven verschillende mensenrechten zoals waardigheid, autonomie en privacy.
Een interessante discussie, die nog lang niet uitgewoed is.
Geschreven door: Betty Nijenhuis