Skip to main content

Tips voor personal branding

Gaat u liever door het leven als een grijze muis? Of wilt u zich onderscheiden van anderen en daarmee een voorsprong nemen op de concurrentie. In het laatste geval is het zaak om uzelf duidelijk te profileren. Personal branding is dan een niet te onderschatten strategie voor professionals.


U bent het merk
Bij personal branding beschouwt u zichzelf als een merk en op die manier wilt u ook een positie op de markt veroveren of vasthouden. U zet zichzelf in de markt als een uniek, vakkundig en authentiek persoon. U bepaalt wie uw doelgroep is en brengt aan hen de boodschap over. U vraagt zichzelf af: Wie ben ik, waar ben ik goed in, wat is mijn specialiteit, wat zijn mijn (bijzondere) eigenschappen, wat kan ik voor anderen betekenen en waarom moet men juist mij verkiezen boven iemand anders?
Wanneer u een bescheiden karakter heeft, is het dus zaak dié eigenschap even om de hoek te parkeren, ook al heeft personal branding niets te maken met opscheppen.


‘Welk vlees heb ik in de kuip?’
De meeste mensen die iemand ergens voor nodig hebben, zoeken eerst even op internet. Of het nu recruiters zijn of werkgevers, opdrachtgevers en potentiële klanten; we zoeken iemand die geschikt is om in onze specifieke behoefte te voorzien en beginnen bij Google. Van loodgieter tot beleggingsadviseur, er is altijd wel wat over iemand te vinden waardoor we onszelf een beeld kunnen vormen van die persoon. Reputatie en imago zijn dan ook belangrijker dan ooit. Ook de groeiende behoefte aan zingeving, duurzaamheid, integriteit en betekenisvol handelen, speelt een rol bij de keuzes die wij maken.


Maak een plan
Wilt u aan de slag met personal branding, maak dan een simpel stappenplan.
Zet op papier wie u bent, wat u drijft, motiveert en waarom u doet wat u doet.
Zet zonder bescheidenheid uw sterke kanten op een rijtje en waarin u onderscheidend bent van anderen. Vraag uzelf af: wat zou ik graag horen, dat anderen over mij zeggen?  Bepaal hoe u zichzelf wilt promoten, hoe u zelf voor het voetlicht wilt komen. Welke communicatiemiddelen gaat u inzetten om uzelf te profileren? Website, LinkedIn, Facebook, Twitter, commercials, infomercials, advertenties, mailings, flyers, vakbladen, netwerkborrels, video-content, blogs, billboards, factsheets, events, beurzen, seminars, webinars? De mogelijkheden zijn haast eindeloos. Kies er een aantal die voor uzelf goed te behappen zijn; opschalen of switchen kan altijd nog.

Wat wilt u laten zien?
Wilt u zichzelf profileren, dan is het allereerst zaak dat u laat zien waar u goed in beng, gewoon door het te doén. Schrijf bijvoorbeeld over uw vakkennis, expertise of vaardigheden en deel dit op het internet. Een Twitterbericht, zakt na enkele minuten al weg in de anonimiteit, maar een blog of artikel kan blijvend gevonden worden door zoekmachines op het internet of via een gedeelde link op Facebook. Er zijn altijd mensen die van u willen leren. Uw uitstraling – oftewel visual brand – moet uw identiteit op de juiste manier weergeven. Kies die manieren of middelen die bij u passen en die voor u goed werken.


Zelfreflectie
Stilstand is achteruitgang en het is goed om uzelf als ‘merk’ van tijd tot tijd te evalueren. Houdt u het bij veilige keuzes, of durft u ook een keer buiten uw comfortzone te gaan? Wie weet wordt u aangenaam verrast door het effect. Personal Branding kan u helpen om keuzes te maken die u én uw bedrijf een nieuwe impuls geven. Van grijze muis naar personality? Eigenlijk is er maar één iemand die dat in de hand heeft: U.

Geschreven door: Betty Nijenhuis