That first impression
Ik vergeet nooit de aflevering van Boer Zoekt Vrouw, waarin een bonkige agrariër tegen elke vrouw die hij in de speeddate ontmoette zei: “You never get a second chance for a first impression’. En dan sprak hij dat uit met zo’n heerlijk Noord-Hollands accent; een geweldige binnenkomer. Op het internet is dat eigenlijk net zo. Met uw online identiteit geeft u uw bezoekers een eerste digitale indruk. Een permanent visitekaartje, dat voor iedereen onder handbereik is.
Online profileren
Iedereen heeft tegenwoordig wel een online profiel. Hetzij op LinkedIn, Facebook Instagram of Twitter, hetzij op een website of via blogs of reissites. 90% Van alle mensen zoekt met grote regelmaat informatie over anderen op het internet. Of het nou een politicus is, een collega, oud-klasgenoot, een oude liefde of een nieuwe date; we zijn allemaal nieuwsgierig om iets te weten te komen over die ander. Maar ook anderen kunnen iets over u publiceren, soms zonder dat u daar erg in hebt. Denk dan aan reviews over producten of diensten die u aanbiedt of een review die u zelf hebt geschreven, berichtjes, foto’s of filmpjes op social media waar u op staat, of uw naam komt voor op een deelnemerslijst van een congres dat u hebt bijgewoond. Al die informatie die mensen over u op het internet kunnen vinden, geeft een beeld van uw identiteit.
Hide and seak
Niet iedereen is erop gebrand om met zijn hele hebben en houden op het internet te staan. Maar dat u volstrekt anoniem kunt blijven terwijl u zelf wel gebruik maakt van digitale middelen, is een illusie. Toch is het goed om u bewust te zijn welke informatie er op het net over u te vinden is, of wat u zelf over anderen publiceert. U kunt de instellingen op social media zo instellen dat alleen uw vrienden of connecties uw berichten of de informatie over u kunnen zien, in plaats van de hele wereld. En uiteraard kunt u voorkomen dat anderen zonder uw toestemming iets op uw profielpagina plaatsen. Ook kunt u zorgen dat uw profielpagina met alle bijbehorende informatie niet wordt opgenomen in de zoekmachines, zoals Google en Bing. De snelste manier om informatie over uzelf te verwijderen uit zoekresultaten, is de website-eigenaar die dat gepubliceerd heeft, te vragen die informatie te verwijderen. Doet hij dat niet, dan kunt u verwijdering van gegevens aanvragen bij Google. Dat kan bijvoorbeeld wanneer u aanzienlijke risico’s loopt op diefstal van identiteit, financiële fraude of andere specifieke gevaren. Ook verwijdert Google content om specifieke, juridische redenen zoals schendingen van auteursrecht en beelden van seksueel misbruik van kinderen. Via www.support.google.com (zoek op ‘informatie verwijderen van Google) kunt u een verzoek tot verwijdering indienen.
Personal branding
Stel uzelf eens de vraag of u er baat bij hebt wanneer u zichzelf profileert op het internet. Zijn er mensen die iemand zoeken met uw expertise, producten, diensten, kennis of specialisaties? Bent u bijvoorbeeld ZZP’er en wilt u wél gevonden worden door potentiële klanten en wilt u het liefst dat ze u als eerste vinden? Of wilt u uw carrièrekansen optimaal benutten door werkgevers erop te attenderen dat u bij uitstek de persoon bent ‘for the Job’? Zo stelt 90% van de recruiters dat zij potentiële kandidaten eerst checken op het internet en dat die informatie bepaalt of iemand al dan niet wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek. Door uw vindbaarheid te vergroten, hebt u zelf in de hand dat zoveel mogelijk mensen zien wie u bent, wat uw skills zijn en waarin u zich onderscheidt van de rest. Personal branding is dan echt iets voor u, want u bent het merk en dat merk wilt u promoten. In een volgend blog zal ik daar wat tips over delen.
Maar welk profiel of online identiteit u ook voor ogen hebt, u bent de enige die dat kan managen. En dat kan wel eens belangrijker zijn dan u denkt. Al is het maar om bij die toekomstige date een onuitwisbare eerste indruk achter te laten.
Geschreven door: Betty Nijenhuis