Skip to main content

Out of the box, in the pocket

Een onderneemster uit Oldenzaal stapte 9 jaar geleden over van de verkoop van kip op de markt naar dameskleding. En dat heeft haar geen windeieren gelegd. Inmiddels nadert Debby de 130.000 volgers op Facebook en op Instagram heeft ze ruim 62.000 volgers. Een ongekende successtory, ondanks of juist dankzij corona.

‘Goedemorgen lieve volgers’
Hoe kan het, zou u denken, dat iemand zonder webshop, zelfs zonder website, met alleen het dagelijks posten van filmpjes op Facebook en Instagram van haar onderneming zo’n megasucces weet te maken? U kunt er alleen telefonisch bestellen en ruilen tijdens de lockdown mag niet. Past het niet? Jammer, dan geeft u het maar weg. Of het nu kleding, tassen, schoenen of sjaals zijn, Debby brengt alles zelf in beeld. Met een onnavolgbaar Twents accent post en promoot ze haar waren, terwijl mede-eigenaar Saskia haar volgt met de telefoon. Regelmatig gooit ze er een winactie tussendoor en scrolt door de duizenden reacties om iemand blij te maken met een jurkje of een paar sneakers.  Tv-programma’s als Op1 weten haar inmiddels te vinden en ook daar vertelt ze met flair en enthousiasme over haar social media successen.

‘Delen is vermenigvuldigen’
Tienduizenden mensen laven zich tijdens de langdurige lockdowns dagelijks aan haar filmpjes, want als ze naar haar kijken, is het net of ze weer een uurtje mogen shoppen. En dan wordt het april 2021 en mogen de winkels weer beperkt open gaan. Massaal maken vriendinnengroepen en collega’s uit het land een winkelafspraak en reizen van heinde en verre naar Oldenzaal om eindelijk weer ‘los’ te gaan met shoppen en Debby in levenden lijve te ontmoeten. Ze nemen zelfs massaal cadeaus voor haar mee, van Bossche bollen tot mega-verwenpakketten voor het hele team. Ook collega-ondernemers weten handig van haar grote bereik gebruik te maken door haar hun producten op te sturen, waar zij dan weer een filmpje van maakt tijdens het openen van de dozen.


Out of the box
Debby en Saskia lukt het om in coronatijd een gigantische groei door te maken met hun kledingzaak en een band op te bouwen met duizenden nieuwe klanten. In alle drukte is het er nog steeds nooit van gekomen om een webshop te openen, maar het staat nog wel op hun wensenlijstje. ‘Whatsapp-meisjes’ die tijdens de coronacrisis in dienst werden genomen, nemen nu nog alle bestellingen telefonisch in ontvangst en lopen met de headsets op door de zaak om de bestellingen uit de rekken te plukken. Alle volgers kunnen het telefoonnummer dromen, want daarmee eindigt steevast elke post. Het verzenden van honderden pakketten per dag doen ze ook zelf, vanuit het magazijn achter de zaak.

Het verhaal van de Oldenzaalse onderneemster laat maar weer eens zien dat enthousiasme, inzet en creativiteit beloond wordt. “Het is wat het is”, is een van haar gevleugelde uitspraken. Klagen of bij de pakken neerzitten helpt niet in tijden van crisis. Uw eigen, misschien zelfs eigenwijze pad volgen, ook al wijkt dat af van het gangbare, is dan zo gek nog niet. ‘Out of the box’ kan dan ook ‘in the pocket’ worden.

Geschreven door: Betty Nijenhuis