Skip to main content

Mens erger je niet

U zou denken dat bedrijven alles in het werk stellen om een bezoek aan hun website zo aangenaam mogelijk te maken. Natuurlijk, er zijn ook uitstekende voorbeelden maar helaas loopt u in de praktijk nog vaak genoeg tegen websites of webshops met irritante eigenschappen aan. De eerste reactie is dan meestal: gauw wegwezen hier. En dat is toch het laatste wat u wilt als ondernemer.

Top 10 online irritaties

U hoeft niet lang na te denken om een top 10 op te sommen van grootste online ergernissen. 

  1. Error 404. Oeps! We kunnen de pagina die u zoekt niet vinden. Dus óf de pagina staat niet op de server, óf de link naar die pagina is onjuist.
  2. De website past zich niet automatisch aan mobiele devices aan; met andere woorden: is niet responsive. De meeste aankopen worden gedaan via mobiel of iPad, dus grote kans dat een potentiële klant hard wegloopt als hij met teksten op en neer moet schuiven of de letters moet vergroten om überhaupt iets te kunnen lezen.
  3. De website is sinds jaren niet meer geüpdatet.  Met mededelingen als: “In december 2017 gaan we een nieuw filiaal openen in De Backerstraat” scoort u anno 2021 geen punten meer.
  4. U scrolt op een pagina met de nieuwste voorjaarsmode en telkens opnieuw floept die pagina weer terug naar het eerste artikel dat u bekeken hebt.
    Sorry, ander keertje dan maar.
  5. U kunt niet inloggen. U weet uw gebruikersnaam, maar probeert een aantal wachtwoorden. En jammer dan, maar na iedere foutmelding moet u uw gebruikersnaam of e-mailadres opnieuw invoeren. Of u ontvangt géén e-mail om uw wachtwoord te resetten.
  6. U heeft na 6 pagina’s SALE-artikelen doorgescrold te hebben uw bestelling bijna afgerond, krijgt tussendoor een appje en wilt weer terug naar uw winkelwagentje. Helaas pindakaas: leeg. U mag weer van voren af aan beginnen.
  7. U heeft alle persoonsgegevens ingevoerd, gaat even naar de vorige of volgende pagina en oeps: alle ingevoerde tekst is weg. Dit levert uw klant een hoop onnodige frustratie op.
  8. Taalfouten in de tekst. Welke indruk krijgt de bezoeker van uw bedrijf als hij leest: ‘Word u ook al blij bij de gedachten alleen al dat we binnenkort weer uit eten mogen’? De app-schrijfstijl die iedereen zich eigen heeft gemaakt, maakt ons taalbesef er helaas niet beter op.
  9. Vooroorlogse vormgeving. U opent een websitepagina en ergens in een hoek van de pagina vind u een lap tekst in een gedateerd lettertype. Het ziet eruit alsof het in de jaren negentig in elkaar is geknutseld, en de eigenaar is er blijkbaar 30 jaar later nog steeds trots op.
  10. ‘Website under construction’. Kan altijd gebeuren dat de content moet worden bijgewerkt, maar dat moet niet te lang duren want de klant die wil bestellen, maakt die dag waarschijnlijk uw concurrent blij.

Al deze en andere ergernissen kunt u uiteraard vermijden. We houden allemaal wel van een potje ‘Mens erger je niet’, maar dat is dan wel vrijwillig. Zorg er dus ook voor dat u regelmatig de nodige feedback van uw klanten achterhaalt over uw dienstverlening, uw website en het bestelproces. Het scheelt een hoop irritatie.

Geschreven door: Betty Nijenhuis