Hoe verbeter je de ranking van je website?
Er is een gezegde in de SEO-wereld: ‘Op pagina 2 van Google kun je een lijk verstoppen. Daar kijkt toch niemand’. Dat zegt alles. Iedereen wil het liefst dat zijn website bovenaan in Google verschijnt, want bijna niemand zoekt verder dan de eerste pagina. Scoort hij geen aansprekend resultaat op pagina 1, dan typt hij gewoon andere zoekwoorden in. Zaak dus om jouw pagina 2 ranking een duwtje in de rug te geven.
Méér dan alleen de juiste zoekwoorden
SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie is niet alleen je website volstouwen met de juiste zoekwoorden. Een overkill aan bepaalde zoekwoorden werkt juist averechts. SEO gaat vaak over het maken van kleine aanpassingen in onderdelen van je website. Als je ze apart bekijkt, lijken het misschien maar kleine verbeteringen. Maar gecombineerd met andere optimalisaties, kan dit wel degelijk grote invloed hebben op de gebruikerservaring van je website en jouw ranking in de zoekresultaten.
Gebruikservaring op nummer 1
Je hebt een website nodig die je gebruikers echt iets te bieden heeft. Dus is het zaak om de gebruikservaring te verbeteren en een zoekmachine te helpen jouw content te vinden. SEO moet zorgen dat Google jouw content begrijpt en aanbeveelt. Stap 1 is het indienen van een sitemap, een bestand op je site waarmee zoekmachines geattendeerd worden op nieuwe of gewijzigde pagina’s. Werk je content dus regelmatig bij. Google vindt ook pagina’s via links op andere pagina’s. Daarmee moedig je mensen aan om jouw website te verkennen.
Unieke, nauwkeurige paginatitels
Een <title>-tag laat zowel de gebruiker als de zoekmachines weten wat het onderwerp is op een bepaalde pagina. Maak voor elke pagina op je site een unieke titel. Verschijnt je document op een pagina met zoekresultaten, kan de content van de title-tag op de eerste regel van het resultaat verschijnen. De titel van je homepage kan bijvoorbeeld de naam van je website/bedrijf vermelden met belangrijke informatie, zoals de fysieke locatie van je bedrijf, een actuele aanbieding of een speerpunt als “gratis bezorgd en gratis retour” bij een webshop. Kies korte en informatieve paginatitels die aansluiten op de content van die pagina
‘Description’-metatag: waar gaat je pagina over?
Google filtert uit de ‘description’-metatag waar een pagina over gaat. Als hij geen goede tekstselectie vindt voor de zoekopdracht, kan hij toch iets weergeven, mits je de juiste omschrijving gebruikt in de metatag. Het moet de gebruiker triggeren zodra hij dat fragment ziet en lang genoeg zijn om helemaal zichtbaar te zijn in de zoekresultaten. Daarop beslist iemand namelijk of die informatie nuttig voor hem is. Vergeet ook niet unieke beschrijvingen voor elke pagina te maken.
Wéét wat lezers willen (en geef ze dat dan ook)
Er zijn nog veel meer aspecten die bepalen of jouw website voor Google interessant genoeg is om weer te geven. Relevante afbeeldingen, gestructureerde gegevensopmaak, geordende sitestructuur, goede navigatie en interne links waarmee je snel terug kunt naar een vorig gedeelte. Maar bovenaan staat het optimaliseren van je content. Zorg ervoor dat je site interessant en nuttig is. Dat kan meer invloed op je website hebben dan alle andere factoren die hiervoor genoemd zijn. Schrijf makkelijk te lezen tekst en vermijd spel- en grammaticafouten. Een gebruiker weet meteen of iets goede content is en wil misschien ook andere gebruikers hierop wijzen. Dat kan via social media-links, blogspots, e-mail, forums etc.
En nu?
Denk je na het lezen van het voorgaande: Klinkt heel aannemelijk maar dat gaat mij never nooit lukken? Bij LinQxx doen we elke dag niet anders. We zijn verantwoordelijk voor meer dan 800 websites. Dus wat je uitdaging ook is, bij LinQxx helpen we je graag verder.
Geschreven door: Betty Nijenhuis