Hoe overleef je als fysieke winkel?
Sinds corona hebben nog meer mensen hun koopgedrag aangepast door online te gaan shoppen. De ‘ouderen’ in de leeftijdscategorie 60 – 75 jaar doen inmiddels al lang niet meer onder voor de jongeren. De frequentie waarmee mensen iets online kopen is de laatste twee jaar met maar liefst 50% gestegen. Kleding en schoenen zijn favoriet, naast boeken, tuin- en woninginrichting, elektronische apparatuur en (inmiddels weer) vakantie en reizen. Grote verliezers zijn de fysieke winkels in steden en dorpskernen. Is het tij nog te keren en zo ja, hoe dan?
Online ergernissen
Online shoppen heeft niet alleen voordelen, zoals het bestellen vanuit je luie stoel en het aan huis bezorgen. Er zijn ook genoeg ergernissen. Zoals hoge verzendkosten, slechte klantenservice, niet gratis retourneren, niet nakomen van de beloofde levertijd of een website die niet geschikt is voor mobiel gebruik. En bij online winkelen is er toch aanzienlijk minder sprake van beleving. En misschien is dat nou juist iets waarmee u als eigenaar van een fysieke winkel het verschil kunt maken. Want vooral op het gebied van gastvrijheid, is er in Nederland nog een wereld te winnen.
Beleving als lokmiddel
Want waarom zou u als eigenaar van een barbershop niet een leuk barkhoekje kunnen inrichten, waar de wachtende klant, of de partner van de klant die geknipt en geschoren wordt, een speciaalbiertje drinkt of een Old Fashioned Whisky cocktail?
Sommige damesmodezaken doen al een dappere poging door de wachtende heren een kopje koffie met een bonbonnetje aan te bieden, maar dat kun je moeilijk in de categorie ‘beleving’ plaatsen. Denk meer in termen als Retail-tainment, inspiratie, belevingsshoppen, betekenis. Maak uw winkel een aantrekkelijke en interessante plek die publiek trekt. Mensen willen er immers weer op uit; ze hebben bijna twee jaar binnen gezeten! Probeer uw klanten niet te lokken met stuntprijzen of dumpkwaliteit, maar trigger ze door juist iets te bieden wat ze online niet zullen vinden. Maak winkelen tot een event, biedt service, ga in contact met uw publiek en laat ze persoonlijk kennis maken met uw product, uw merken en de kwaliteit die u te bieden hebt. Maak de pashokjes ruim en comfortabel, biedt wachtende partners een stoel en een lekker drankje aan, zorg eens voor live muziek en stream dat naar online klanten. Er zijn genoeg bandjes die twee jaar stil hebben gestaan en die staan te dringen om weer contact te maken met het publiek. Of richt een beautybar in, waar klanten gratis nieuwe cosmeticaproducten kunnen testen. Laat ze niet alleen kleding passen, maar biedt aan om het bijvoorbeeld ter plekke in te nemen of om het thuis af te afleveren. Er is zoveel méér mogelijk als u uw creatieve gedachten de vrije loop laat en afstapt van de geijkte winkelconcepten. Shoppen, eten, drinken, chillen, bioscoopje, workshops, proeverijtjes of gewoon eindeloos rond dwalen, nieuwsgierig wat er op je afkomt.
Mall of the Netherlands
Bijzondere voorbeelden van winkelbeleving vindt u in de onlangs geopende Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. Zelf noemen ze het ‘Dé Lifestyle experience van Nederland’. Groots én knus; verrassend én vertrouwd, meeslepend én ontspannend.’ Een middag shoppen gaat ongemerkt over in een avondje uit. Parkeren is er gratis op maar liefst 4.000 parkeerplekken, er is plek voor 1.500 fietsen en bussen en trams stoppen voor de deur. Hun website belooft dat je als bezoeker overal als een vorst behandeld wordt. Achter elke deur schuilt een unieke ervaring en je krijgt er alle ruimte om te shoppen zonder stress. Telkens nieuwe Pop ups maken het ook voor terugkerend publiek nooit saai. Dat ze in het coronajaar bij uitstek 2021 hun deuren openden, is misschien wel een geluk bij een ongeluk.
Kan dit concept wellicht ook een inspiratie zijn voor de kleine middenstander in de dorpskern met de half lege winkelstraten? Het zou zomaar het antwoord kunnen zijn dat het tij voor die winkeliers gaat keren. Nu nog gemeenten die snel meewerken om de platgetreden paden van vergunningsvereisten te verlaten en het zullen misschien wel de online winkels zijn die hard hun best moeten doen om hun klanten te behouden.
Geschreven door: Betty Nijenhuis