Skip to main content

Een blijvende verandering in consumentengedrag

De Covid-19 crisis heeft voor verandering gezorgd in de manier waarop, wanneer en waar we winkelen en wat we kopen. Online shoppen is belangrijker dan ooit tevoren, het begrip merkentrouw wankelt en het bestedingsniveau ligt nog steeds beneden het peil van vóór de coronacrisis. In alle sectoren was een vlucht naar digitaal waarneembaar. Virtuele afspraken voerden razendsnel de boventoon en Disney bouwde bijvoorbeeld in slechts vijf maanden een abonnementenbestand op waar Netflix zeven jaar over had gedaan. Werken op afstand werd en is nog steeds heel normaal, evenals online leren. De afhankelijkheid van digitale dienstverlening zat al in een stijgende lijn voordat de pandemie begon en verwacht wordt dat een aanzienlijk deel van al deze online activiteiten stand zal houden.

Consument geeft minder uit
De toename van digitaal shoppen kon een algemene daling van de consumentenuitgaven echter niet compenseren. Zo is van een derde van de Amerikanen bijvoorbeeld het gezinsinkomen tijdens de crisis gedaald en 40 procent zegt behoedzamer met hun uitgaven om te gaan. Dat treft vooral categorieën als kleding, auto’s en reizen, wat ten gunste komt van zaken als levensmiddelen en huishoudelijke artikelen.
Maar liefst driekwart van de Amerikaanse consumenten ging sinds het begin van de crisis over op een andere manier van winkelen, en éénderde van hen liet voor het eerst iets bezorgen of bestelde online en haalde het daarna op de stoep voor de winkel af. Er is ook een verschuiving waarneembaar naar andere merken. Redenen kunnen zijn lagere prijzen, promotie-acties, grotere verpakkingen of gratis of goedkoper verzenden. Er werd meer uitgegeven aan thuisactiviteiten zoals tuinieren en software en elektronica om thuis te kunnen werken of leren.

Kennisoverdracht is macht
Voor bedrijven betekent dat dat online content belangrijker is dan ooit. Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat ondernemen steeds meer in het teken staat van kennisoverdracht. Dat kan door middel van het schrijven en regelmatig publiceren van whitepapers en/of blogs op uw websites, of het versturen van nieuwsbrieven. Kennisoverdracht kan uiteraard ook plaatsvinden via de FAQ’s en product- en landingspagina’s op uw website. Klanten gaan meer dan ooit eerst op onderzoek uit voordat ze een product aanschaffen. Reviews en ervaringen worden gelezen, prijzen en leveringsvoorwaarden worden vergeleken. Dit gedrag zal zeer waarschijnlijk blijvend zijn, zoals McKinsey in een recent onderzoek stelt. Consumenten gaan het liefst in zee met een bedrijf dat hun waardevolle informatie verschaft. Dat betekent dat het meer dan ooit belangrijk is om op de juiste manier contentmarketing te bedrijven. Elke ondernemer heeft de mogelijkheid om dit strategisch en doelgericht te doen in dit digitale tijdperk. En heeft hij die kennis niet zelf in huis, dan is deze altijd in te huren. Alles beter dan langdradige nieuwsbrieven, een verouderde website vol taalfouten en pagina’s die traag laden. Potentiële klanten zullen gauw maken dat ze wegkomen naar de concurrent, die zijn online potentieel wél ten volle weet te benutten. Kwaliteitscontent zal u namelijk een terugkerende klantenstroom bezorgen, die vertrouwen heeft in hetgeen u te vertellen heeft en in de producten of diensten die u aanbiedt. Ook wanneer iemand zich nog in de oriëntatiefase bevindt vóór een beoogde aanschaf, zal hij zich laten beïnvloeden door de content die het bedrijf aanbiedt dat hij online raadpleegt. Hij heeft behoefte aan goede, uitgebreide informatie en wanneer u hem die verschaft, wint u zijn vertrouwen. Vraag u zelf dus af wie uw doelgroep is, wat zij willen weten als ze uw website bezoeken of uw producten of diensten willen aanschaffen en welke drempels ze onderweg tegenkomen. Uw informatie moet waardevol zijn; aansluiten bij hetgeen de klant wil en zoekt en vervolgens haalt u hem binnen wanneer hij het gevoel krijgt dat u hem begrijpt. Google hecht ook steeds meer waarde aan waardevolle en ‘helpful’ content en plaatst deze dan ook hoger in de zoekresultaten.

Maak dus als ondernemer werk van contentmarketing en blijf voortdurend werken aan vernieuwing, actuele en interessante kennisoverdracht en de juiste strategie voor uw doelgroep. Blijf scherp, dan blijft u de concurrentie altijd een stapje voor.

Bron:  The evolving consumer: How COVID-19 is changing the way we shop,
            oktober 2022, door McKinsey&Company