Skip to main content

De beste manier om uw medewerkers te motiveren

Voor werkgevers is het in deze tijd een hele uitdaging om nieuwe medewerkers aan te trekken. Sinds de coronapandemie, waarin veel (bij)banen wegvielen, lijkt het wel of werknemers in bijvoorbeeld horeca of supermarkt in rook zijn opgegaan. En het afgelopen jaar switchten meer mensen van baan dan ooit. Er valt immers héél veel te kiezen? Voor werkgevers is het de grootste uitdaging om nieuwe talenten aan te trekken én te behouden. Het antwoord lijkt te liggen in meer salaris, aanmoedigingspremies en bonussen die werknemers tot grotere inspanningen en loyaliteit moeten aanzetten. Het blijkt echter dat geld als lokmiddel niet altijd het beste antwoord is, volgens nieuw onderzoek. Meer dan 80 procent van de Amerikaanse werknemers zegt zich niet erkend of beloond te voelen, ondanks het feit dat bedrijven meer dan ooit aan salarissen en bonussen uitgeven.

Waardering doet ertoe
Waar werknemers veel meer naar verlangen, is het gevoel dat hun baas hen waardeert en dat hij niet bang is om dat te laten zien. En dan niet in termen van meer geld, maar op andere manieren. Zoals flexibele thuiswerkschema’s of de kans om jezelf te ontwikkelen. Geld is zeker belangrijk in het leven, maar het is niet het enige wat telt. Bedrijven die er werk van maken om hun medewerkers aan te moedigen en te waarderen, kennen een hogere productiviteit, minder verloop en een hoger rendement. Wanneer werkgevers de voordelen om bij hen te komen werken in detail beschrijven, stijgt het aantal sollicitaties enorm. Met een genereus gezinsverlofbeleid trekken ze veel meer werknemers aan dan vergelijkbare bedrijven waar de salarissen aanmerkelijk hoger lagen.

‘Zachte’ beloningen werken
Kandidaten zeggen dat de ‘zachte’ beloningen die in vacatures worden beschreven, hen de indruk geven dat dit bedrijf om zijn werknemers geeft en meer rekening houdt met het vinden van een gezond evenwicht tussen werk en privé. En dat betekent voor hen veel meer dan alleen meer salaris. Immateriële voorbeelden, zoals flexibele werktijden of de mogelijkheid om zelf opdrachten te kiezen, leidden tot een veel grotere arbeidstevredenheid. Als u een werknemer toestaat om thuis te werken, geeft u hem bovendien het gevoel dat u hem vertrouwt om zijn werk te doen waar, en op welk moment hij wil. Dat motiveert hem zelfs om nog harder te werken.
Bovendien blijkt uit onderzoek dat werknemers die regelmatig vrije dagen kunnen opnemen, veel minder gestrest zijn, meer betrokken en veel productiever en creatiever.

Geef ‘tijd’ cadeau
Een goede tip: geef uw medewerkers tijd cadeau. Niet alleen door een royaal en flexibel vakantiebeleid, maar ook op andere manieren. Geef ze de vrijheid om hun eigen werkuren te kiezen, zodat ze minder lang in de file staan of door hun werktijden af te stemmen op het gezinsleven. Faciliteer uw werknemers door ze gratis te laten reizen met het openbaar vervoer. De reis van en naar het werk is dan al minder stressvol dan in de file staan en de terugreis kan uitstekend dienen om af te schakelen.

Soms is ‘Bedankt’ al genoeg
Van de werknemers die aangeven dat ze gelukkig zijn met hun baan, geeft 95% aan dat hun manager goed is in het geven van positieve feedback. In feite is een eenvoudig, maar welgemeend ‘dank je wel’ van een leidinggevende vaak al genoeg om werknemers het gevoel te geven dat ze worden gewaardeerd en het zal hen motiveren om nog beter hun best te doen. Een kleine moeite, maar het wordt ervaren als een groot gebaar. Het kan soms zo simpel zijn.