Bloggen over zakelijke blogs
Waarom zou u eigenlijk zakelijk bloggen op uw website? Eigenlijk is het heel eenvoudig: wanneer u iets te vertellen heeft wat interessant kan zijn voor uw klanten of andere bezoekers. U maakt anderen deelgenoot van uw kennis en expertise. Het dwingt u ook om zelf regelmatig na te denken over de zaken waar u zich mee bezig houdt. U kunt uw ei kwijt, het kan u nieuwe inspiratie, inzichten en ideeën opleveren en u kunt er anderen mee helpen. En bijkomend voordeel: Google beloont het met een hogere ranking als u relevante content op uw website plaatst en die ook nog eens regelmatig ververst.
Kennis delen is kennis vermenigvuldigen
Sommigen zijn misschien bang dat ze al hun kennis gratis weggeven aan de concurrentie. Op zich begrijpelijk, maar eigenlijk onnodig, die angst. Natuurlijk geeft u niet alles prijs. Maar u kunt wel een bepaalde autoriteit opbouwen, waarmee uw potentiële klanten vertrouwen in u krijgen dat u over de juiste kennis in uw vakgebied beschikt. U dwingt zichzelf ook om actueel en ‘bij’ te blijven op uw vakgebied. Tijdens uw zoektocht naar onderwerpen, komt u zelf ook allerhande informatie tegen die u weer kan inspireren om zaken anders aan te pakken of om nog onbetreden paden op te gaan. Bloggen biedt u een kans om een goede relatie op te bouwen met uw lezers, c.q. uw (toekomstige) klanten.
Googlebot beloont bloggers
Googlebot is de algemene naam voor de web crawler van Google. Er zijn twee soorten crawlers: een desktop crawler die een desktopgebruiker simuleert en een mobiele crawler die een gebruiker op een mobiele device simuleert.
Googlebot herkent een patroon wanneer u vaker blogt en zal regelmatig checken of er nog iets is veranderd op uw website. Zo zal iedere blog die u plaatst, door Google worden gecrawld en geïndexeerd, waardoor u een plekje bemachtigt in de index en kans maakt op een goede positie in de zoekresultaten. En daarmee kunt u een hele groep nieuwe bezoekers bereiken, wat op zich weer kan resulteren in meer omzet.
Maar… waarover gaat u bloggen?
Denk na welke onderwerpen interessant kunnen zijn voor potentiële of bestaande klanten. Zoals hierboven: wellicht heeft een van onze klanten nog nooit van Googlebots en crawlers gehoord. Wat zijn problemen waar uw klanten tegenaan lopen? Kunt u mensen inspireren in een moeilijke periode, zoals bijvoorbeeld de lockdowns in tijden van corona? Zijn er nieuwe inzichten, technieken of producten in uw vakgebied die u graag onder de aandacht wilt brengen? Houdt u van filosoferen en analyseren en bent u niet bang om mensen daar deelgenoot van te maken? Zolang het aansprekend is voor uw doelgroep, bent u goed bezig.
Geen tijd, durf niet of kan niet?
Had u vroeger al een hekel aan opstellen schrijven of staat het zweet op uw voorhoofd als u een korte tekst voor uw website moet produceren? U bent vast niet de enige, maar het is echt niet zo moeilijk als u denkt. Schrijf min of meer alsof u tegen iemand praat. Uiteraard zonder taal- en stijlfouten en ga niet met moeilijke woorden strooien of te veel vaktermen gebruiken. Het moet vooral goed te begrijpen zijn en aantrekkelijk om te lezen. Vraag uzelf af: wat wil de lezer eigenlijk van mij weten? Let op de leesbaarheid en wissel lange en korte zinnen af. Vermijd al te veel uitroeptekens; daarmee kunt u namelijk nogal dwingend of zelfs betweterig overkomen. Schrijf een inleiding, verzin een pakkende of prikkelende titel met tussenkopjes en een slot waarmee u uw verhaal afrondt. En als al die tips u niet geholpen hebben, dan kunt u het bloggen nog altijd uitbesteden.
Geschreven door: Betty Nijenhuis