Skip to main content

Bereid u voor op een cookie-loze toekomst

Er komt strengere Europese regelgeving aan door de herziening van de Digital Services Act (DSA) die online veiligheid moet vergroten. Het wordt bedrijven lastiger gemaakt om zich online te profileren en te targetten, want hoge boetes liggen op de loer voor hen die de regels aan hun digitale laars lappen. Dat doet men onder andere met een verbod op third-party cookies en app-tracking zonder dat de bezoeker daar specifiek toestemming voor geeft. Ook komt er een verplichting om duidelijke en ondubbelzinnige informatie te verstrekken over de belangrijkste parameters die men gebruikt om te bepalen waarom een gebruiker juist dié advertentie onder ogen krijgt.  

Meer handvatten voor nog hogere boetes
In 2018 regelde de GDPR (Europese General Data Protection Regulation; AVG in Nederland) dat data voortaan veilig beheerd wordt en de privacy gewaarborgd is. Sindsdien regent het fikse boetes aan bedrijven zoals 746 miljoen aan Amazon en 225 miljoen aan Whatsapp. In Nederland kijkt de AP (Autoriteit Persoonsgegevens) overheidsinstanties,  bedrijven en organisaties op de vingers. Met de vernieuwde versie van de DSA krijgen ze nog meer handvatten om streng op te treden.  Nieuwe Europese instanties kijken met argusogen toe en ‘Digital Services Coördinators’ worden per lidstaat aangewezen voor de handhaving en het opleggen van boetes tot 6% van de wereldwijde omzet.

Advertenties zijn een – zo niet dé – belangrijkste bron van inkomsten van online uitgevers, zoals nieuwssites, forums, etc.  Advertenties bij content zoals blogs en video’s leveren goed geld op voor de redactie. Uitgevers brengen de bezoekers van websites in kaart, zij het vergezeld van cookiemeldingen die overigens niet altijd duidelijk zijn. Third-party cookies kunnen grote hoeveelheden informatie bevatten over het surf- en online gedrag van gebruikers. Google Chrome doet de third-party trackingcookies vanaf 2023 in de ban en daarmee worden 3,2 miljard gebruikers wereldwijd bevrijd van cookies. Apple deed dat echter al in 2017 met Safari en Firefox volgde vorig jaar. Maar het zou goed zijn als meer bedrijven zich alvast voorbereiden op een toekomst zonder cookies en overgaan tot adverteren op een manier die de privacy waarborgt. Want hoe gaat u uw doelgroep bereiken als dat straks niet meer is toegestaan?

Privacy-proof adverteren: een uitdaging
Het is zeker mogelijk om te adverteren zonder cookies en met inachtneming van de privacyregels. Nieuwe oplossingen worden al volop beproefd, zoals het plaatsen van content achter een inlog. Zodra een consument een account aanmaakt, geeft hij immers vrijwillig en met toestemming zijn gegevens prijs. Ook een betaaloptie voor abonnementen of inhoud wordt vaker gehanteerd. Die laatste optie vormt echter een fikse belemmering als u erop uit bent om zoveel mogelijk mensen uw content te laten bekijken. De oplossing ligt voor de hand: waarborg de privacy van bezoekers en wees daar transparant over. U kunt ook prima targetten zonder consent (toestemming) van de bezoeker. Vergeet tot nu toe voor de hand liggende data als geslacht, leeftijd, locatie en wat iemand voorheen interessant vond aan content. Focus op informatie die niet specifiek op de persoon gericht is, maar wat iemands interesse is, wat leest hij zoal, op welk device zoekt hij daarna, op welk tijdstip van de dag, etc.  Wil de adverteerder zich in een bepaalde regio profileren? Vraag bezoekers dan om toestemming om de locatie te kunnen bepalen. Een goed voorbeeld van profileren op bases van interesses zonder consent zijn platforms zoals Startpagina. Vandaaruit kunt u dichter bij de bezoeker komen door te monitoren welke inhoud hij bekijkt, zoals huizen zoeken, nieuws- of datingsites.

U hoeft dus niet alles van de persoon te weten om een beeld te krijgen van zijn profiel. Afwachten op wat er op u afkomt is dus geen goede strategie. Zorg er nu al  voor dat u op het goede moment de juiste content aan de persoon voorschotelt, via het juiste kanaal. Dan kunt u een cookie-loze toekomst zorgeloos tegemoet zien.

Geschreven door: Betty Nijenhuis