Adverteren op Facebook. Zinvol?
Adverteren op Facebook roept wellicht bij sommige ondernemers weerstand op. En soms zeggen mensen met trots én afkeer: “Oh nee. Facebook? Daar doe ik niet aan!”
Denk jij misschien wel dat adverteren op Facebook een bodemloze put is waar je geen enkel profijt van hebt? Dan wil ik je toch even vragen om verder te lezen. Want de vraag is, wat is nu eigenlijk de essentie van adverteren?
Het ultieme scenario
Je bedenkt van tevoren wat de inhoud, vorm en functie van je advertentie moet zijn, bepaalt je publieksgroep en hoe je die het beste denkt te bereiken. Wil je naamsbekendheid, een product promoten of mensen bewegen tot een bepaalde actie? Dan moet je zorgen dat die personen precies op het goede moment dátgene te zien krijgen waar ze gevoelig voor zijn. Het ultieme scenario voor adverteren.
En daar komt Facebook in beeld. Facebook maak namelijk gebruik van alle demografische informatie (leeftijdsopbouw, geslacht, opleiding etc.) en geografische informatie (locaties) van zijn gebruikers. En laat dat nou precies zijn wat jij nodig hebt? De mogelijkheden om doelgroepen te bepalen op Facebook zijn eindeloos. Facebook is ook nog eens veruit het krachtigste medium met een bereik alleen al in Nederland van 11 miljoen (!) gebruikers.
Campagne
LinQxx kan jou helpen je bedrijf, dienst, product of evenement op Facebook te promoten met een campagne. Al met een klein budget genereer je de juiste aandacht op het goede moment bij de door jou uitgezochte publieksgroepen. Bedenk maar eens wat je zelf doet als je bijvoorbeeld ergens moet wachten? Tóch even door Facebook scrollen… Je kunt bovendien zelf op de voet volgen hoe jouw advertentie het doet. Ook dat is een uniek aspect van Facebook. Een goede Facebook campagne levert je dan ook gegarandeerd rendement op. En ook niet onbelangrijk: de kosten van een advertentie in een krant, tijdschrift of bushokje zijn véle malen hoger dan een Facebook campagne en dat bereik is ook nog eens veel beperkter. Een krant gooi je de dag erna al weg. Je Facebookpagina kan op elk moment van de dag en iedere dag opnieuw onder de ogen van jouw afnemers of potentiële klanten komen. Facebook levert dus meer op dan je denkt. Tóch iets om rekening mee te houden.
Geschreven door: Betty Nijenhuis