• Home
  • Nieuws
  • Bestedingen aan kunstmatige intelligentie verdubbelen naar 3,2 miljard euro in 2025

Bestedingen aan kunstmatige intelligentie verdubbelen naar 3,2 miljard euro in 2025

De bestedingen aan technologie en diensten rondom kunstmatige intelligentie in Nederland verdubbelen de komende vijf jaar naar 3,2 miljard euro. Dat althans is de schatting van het ING Economisch Bureau.

Het breder toepassen van kunstmatige intelligentie staat nu nog in de kinderschoenen. De mogelijkheden zijn echter groot, omdat steeds meer data beschikbaar is en technieken als beeld- en spraakherkenning steeds beter worden.

De bestedingen van organisaties aan AI-technologie en diensten blijven de komende jaren stijgen, omdat AI binnen bedrijven verder wordt uitgerold. Daarbij kan worden gedacht aan zelfrijdende auto’s, chatbots voor klantenservice en digitaal lesmateriaal dat is afgestemd op individuele leerlingen.

Samen zorgen deze ontwikkelingen ervoor dat de AI-bestedingen in Nederland verdubbelen van naar schatting 1,6 miljard in 2020 naar 3,2 miljard in 2025. Dit is meer dan een tiende van de totale bestedingen aan software, hardware en IT diensten en bestaat voor het grootste deel uit AI-software.

Hoe meer relevante data er zijn om te analyseren, hoe interessanter het is om met machine learning aan de slag te gaan, constateert ING. Zo kan een retailer uit verkoop- en andere data de voorkeuren van klanten bepalen om zo relevante aanbiedingen te doen.

Tussen kleinere en grotere bedrijven zullen wel verschillen bestaan. De meeste kleinere bedrijven benutten vooral de standaard technologieën waarin AI verwerkt is, zoals marketing software of een slimme kassa. Grotere bedrijven zullen op maat gemaakte oplossingen gebruiken voor verschillende complexe bedrijfsspecifieke problemen, zoals de optimale aanlevering onderdelen voor een machinebouwer of andere planningstaken.

Uit een analyse van tien sectoren blijkt dat AI de grootste kansen biedt binnen de IT sector en in de financiële en de zakelijke diensten. Zo wordt voor verzekeraars de inzet van AI voor het opsporen van verdachte claims gemeengoed. Zakelijke dienstverleners zoals uitzendbureaus gebruiken de technologie voor werving en selectie door AI een selectie van kandidaten te laten maken.

Foto Pixabay


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© | Alle rechten voorbehouden.
Powered by LinQxx.