Het was een groot moment: in maart 2020 is Amazon.nl live gegaan. Langzamerhand groeit Amazon en verovert het steeds meer marktaandeel van de grotere spelers in Nederland. Sinds maart 2020 hebben veel Nederlandse webshops Amazon.nl getest als extra verkoopkanaal. Sommigen waren succesvol en sommigen niet, door veel concurrentie op het platform Een bekend probleem. Marketeers snakten naar een oplossing, maar behalve je product listing optimaliseren kwam je niet verder.
Vanaf vorige week is er een hulpmiddel! Het is nu mogelijk om te adverteren op Amazon.nl met Sponsored Product Ads. Een van de bekendste Amazon Advertising-producten. Voordat je jouw portemonnee pakt en je hele marketingbudget hierop inzet, vertel ik graag wat Sponsored Product Ads inhouden en wat je er precies mee kunt.
Sponsored Product Ads lijken veel op Google Shopping Ads, maar dan in Amazon. Het zijn simpelweg advertenties die individuele producten promoten. Meestal worden ze bovenaan de Amazon zoekresultaten vertoond, maar het kan ook voorkomen dat ze op productpagina’s binnen Amazon worden weergegeven. Als je op een Sponsored Product Ad klikt, wordt je direct geleid naar de Amazon-productpagina van dit specifieke product.
Je hebt ze misschien al eens gezien op amazon.de:
Nu dat je weet wat Sponsored Product Ads zijn, is het ook handig om te weten wat je ermee kunt. Sponsored Product Ads kunnen je marketingstrategie op verschillende manieren versterken:
Sponsored Product Ads zijn simpel om op te zetten. Je hoeft geen extra afbeeldingen te regelen en je hoeft ook geen leuk tekstje te bedenken. Simpel gezegd: je hoeft eigenlijk niet heel creatief te zijn. Sponsored Product Ads worden automatisch gegenereerd uit jouw Amazon product listing, gebaseerd op de ASIN (de Amazon product ID). Je selecteert simpelweg een product en adverteert daarmee. Amazon gebruikt de product-titel, afbeelding, prijs, review rating en shipping details die al in je product listing staan en maakt daar een simpele maar effectieve advertentie van. Het enige waar je wel goed over na moet denken, is de targeting.
Targeting is bij elke marketingcampagne belangrijk en speelt hier dus ook een rol. Voor Sponsored Product Ads zijn er twee soorten targeting:
Bij automatic targeting bepaalt Amazon op welke zoekwoorden en producten je gevonden wordt. Hiervoor kijkt het algoritme van Amazon naar de productinformatie die in jouw product listing staat. Campagnes met automatic targeting zijn snel opgezet. Een voordeel is ook dat je op basis van het algoritme van Amazon nieuwe zoekwoorden en zoektrends kunt ontdekken. Je analyseert dus makkelijk op welke zoekopdrachten jouw advertenties worden vertoond en bekijk of dit verkopen genereert of niet.
Campagnes met manual targeting zijn perfect voor marketers die meer controle willen of precies weten hoe ze willen targeten. Je kunt hier kiezen of je via zoekwoorden, ASIN’s (Amazon product IDs) of categorieën wil targeten. Afhankelijk van de methode die je kiest, kun je per zoekwoord, ASIN of categorie een bod instellen.
Mijn advies? Als je geen idee hebt hoe mensen op Amazon zoeken of converteren, kies dan eerst voor automatic targeting. Dan krijg je een idee van de zoekwoorden waar de advertenties op vertoond worden en het zoekgedrag rondom jouw producten. Welke methode je ook kiest: het kost natuurlijk ook wat om de advertenties in te zetten.
Sponsored Product Ads zijn natuurlijk niet gratis en werken net zoals meeste PPC’s oplossingen op basis van kosten per klik (CPC). Zodra een gebruiker op jouw advertentie klikt, betaal je de kosten per klik. Degene met de hoogste CPC wint. Maar je advertentie moet natuurlijk ook wel een beetje relevant zijn.
Vergeleken met Google advertenties zijn Sponsored Product Ads over het algemeen goedkoper. Ik raad je aan om met een budget van €10 per dag te beginnen en dan langzaam op te schalen naar mate je meer informatie over het zoekgedag hebt verzameld.
Ik ben benieuwd hoe verschillende Nederlandse webshops Amazon Advertising ervaren. Heb je nog goede tips? Deel ze dan vooral hieronder!
Geef een reactie